Bergvik Skog upprätthåller sitt FSC®-certifikat

Det Norske Veritas meddelade på tisdagen att Bergvik Skogs FSC-certifikat förnyas eftersom skogsägaren på ett bra sätt har hanterat och stängt de två stora avvikelserna från FSC-revisionen i juni 2013.

-          Bergvik Skog är naturligtvis nöjda med att vårt FSC-certifikat har förnyats. Vi kommer även framöver att fortsätta vårt arbete med kontinuerliga förbättringar i verksamheten, säger Bergvik Skogs skogschef Lars-Erik Wigert.

Den första avvikelsen är retroaktiv och tillkom efter att ASI (Accreditation Services International) utkom med en ny tolkning av FSC®-standarden. Tolkningen innebär att det inte räcker med att göra en naturvärdesbedömning av en ny väg, utan det ska samtidigt göras en naturvärdesbedömning av det tänkta avverkningsområdet. Tidigare var tolkningen att det räckte att göra bedömningen för väggatan. Bergvik Skog har nu uppdaterat sina riktlinjer för vägbyggnation i enlighet med de nya kraven. De nya riktlinjerna har kommunicerats till och accepterats av våra samarbetspartners Stora Enso Skog och BillerudKorsnäs Skog.

Den andra stora avvikelsen avsåg att en av Bergviks samarbetspartners inte lyckats identifiera nyckelbiotoper som ska undantas skogsbruk. De två fall som hänvisas till i avvikelsen ligger inom samma geografiska område och berör en typ av skog som tidigare inte har bedömts som nyckelbiotop av Skogsstyrelsen. Det är viktigt att notera att ingen avverkning har skett eller kommer att ske i dessa områden.

Bergvik Skogs korrigerande åtgärder omfattar följande förbättringar:

• Innan våra skogliga samarbetspartners skickar in avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen ska naturvärdesbedömningen vara säkerställd.
  • Bergvik Skog förtydligar rutinerna innebärande att om osäkerhet uppstår hos våra skogliga samarbetspartners om det är en nyckelbiotop eller inte, ska samråd alltid ske med Skogsstyrelsen innan avverkningsanmälan. Bergvik Skog kommer dessutom att genomföra förstärkta stickprovskontroller för att kontrollera bedömningar och utfall på svårbedömda trakter.
  • Bergvik Skog inför en rutin där skogliga samarbetspartners ska verifiera att anlitade planerare har genomgått utbildning och kalibreringsövningar.

Begreppet nyckelbiotop är inte svart eller vitt, utan det är en subjektiv bedömning. Begreppet ägs av Skogsstyrelsen som också har det sista avgörandet huruvida ett område ska klassas som nyckelbiotop eller inte.

Bergvik Skogs licenskod FSC-C004499.

Sofia Lilja, 023-583, 03 070-556 77 20, sofia.lilja@bergvikskog.se

Lars-Erik Wigert, 023-583 20, 070-307 10 70, lars-erik.wigert@bergvikskog.se