Astrids utovation - seminarium i Almedalen om resan från innovation till kommersialisering i Berries by Astrid

Report this content

Tillsatsfria smoothies på Bag-in-Box och världens första smoothieautomat - det har Astrid Friborg, cancerforskare och grundare till Berries by Astrid, kämpat för som entreprenör sedan 2009. Resan dit har inte varit lätt men Astrid har successivt övervunnit alla hinder och det hon drömt om blev en verklighet. Astrid, prisbelönt andrapristagare i Venture Cup Öst och utnämnd till en av Sveriges 101 Supertalanger 2013 i Veckans Affärer, kommer i detta seminarium att ge oss inblick i hennes tuffa resa som entreprenör, samt ge sina förslag till beslutsfattare på åtgärder som kan underlätta för Sveriges framtida tillväxtföretag.

Idag strävar de flesta efter att äta mer hälsosamt. Astrid noterade att det finns ytterst få mellanmål på marknaden som verkligen är hälsosamma. Med bakgrund som forskare i tjocktarmscancer, har Astrid tagit fram en smoothie full av antioxidanter och helt utan tillsatser, t.o.m. utan socker. Smoothien är en premiumprodukt gjord av 50% yoghurt och 50% frukt&bär – med råvaror av bästa kvalitet och med god, balanserad sötma. Den passar perfekt även som frukost eller efter träning. Berries by Astrid erbjuder vad både caféer och traditionell livsmedelsindustri bara kan drömma om: två veckors hållbarhet på en premiumprodukt som både är helt naturlig och har den lyxiga färska konsistensen.

Men Astrid nöjde sig inte med att ta fram en nyttig smoothie. Hon såg också att de flesta människor har ett behov av ett snabbt, nyttigt mellanmål tillgängligt on the go – på gymmet, under pendlingen, bilturen, shoppingrundan mm. Berries by Astrid har därför utvecklat världens första smoothieautomat, med placering i miljöer såsom gallerior, gym, butiker på flygplatser, kontor m.m. Den prisbelönta automaten har en innovativ och exklusiv design med touch-skärm, mobil betalning och en kyld och hygienisk lösning för automatisk servering av smoothie i tre smaker, direkt ner i muggen. Det vi ser är en ny generations automat, och varje automat är uppkopplad mot nätet.

För det mindre kontoret eller gymmet har Berries by Astrid också en lösning - de erbjuder även smoothie per abonnemang på bag-in-box, med leverans direkt till dörren. Kunderna är av varierande typ, men inte helt ovanligt är kontor som vill ha smoothie till frukostmötet, fikat eller konferensen.

Astrid delger oss i detta seminarium sin bild av hur hennes resa som entreprenör gått till, med fokus på vilka hinder hon stött på under vägen som hon övervunnit men ständigt kämpar mot. Och hon vet att hon inte är ensam. Hon möter många entreprenörer som vittnar om samma svårigheter. Har man en innovation betyder det utvecklingskostnader. Kostnader för material och högutbildad personal kräver finansiering – och i dagens Sverige är det allt tuffare att få såväl offentligt stöd som riskkapital. Astrid ger här en unik inblick i sin vardag och ger entreprenörens syn på förslag till lösningar som kan underlätta för att kunna bygga Sveriges framtida tillväxtföretag.

Arrangör: Sveriges Ingenjörer. Datum: 4/7 2013 kl 10:00 - 11:00. Plats: Fenomenalen science center, Skeppsbron, Almedalen

För mer information, vänligen kontakta:
Astrid Friborg, VD
Mobil: 0702-788392
E-post: info@berriesbyastrid.com

Berries by Astrid startades 2009 utifrån funderingar över hur mat påverkar vår hälsa. Astrid Friborg (född Bengtsson) skrev sin doktorsavhandling om cancer och ville göra ett nyttigt och gott mellanmål, tillgängligt för människor på språng. Vårt mål är att ge dig en hälsosam smoothie på bästa råvaror helt utan tillsatser - inte ens socker är tillsatt - på platser där du rör dig - gymmet, tågstationen, gallerian... Vi arbetar med din smoothie ända från att handplocka vilka bär som ska användas, till att hålla en nära kontakt med mejeristen och att du får en god, fräsch och nyttig smoothie i din hand.  Vi är stolta över att kunna erbjuda smoothies gjorda på 50 % yoghurt, 50% frukt&bär med en hållbarhet i kyl på två veckor.

Visste du att:

Berries by Astrid rankades av Veckans Affärer som ett av Sveriges 24 hetaste uppstartsföretag 2013.
Astrid Friborg utsågs till Årets Uppstickare i Beautiful Business Award 2012.
Astrid Friborg rankades på plats 47 av Veckans Affärer’s lista 101 Supertalanger år 2012.
Astrid Friborg vann 2:a pris i affärsidétävlingen Venture Cup Öst 2011.
Astrid Friborg tilldelades ett prestigefyllt 2-årigt forskningsstipendium av Vetenskapsrådet Medicin 2009 för att bedriva forskning vid Stanfords Universitet i USA, men tackade nej för att hon trodde stenhårt på sin affärsidé och ville satsa på den.

Taggar:

Snabbfakta

Bolaget bildades: 2010 Säte: Företagsinkubatorn STING i Kista utanför Stockholm Antal medarbetare: Varierar, just nu åtta. Tillväxtambitioner: Mycket höga, siktar på internationell marknad