PRISBELÖNTA BERRIES BY ASTRID PRESENTERAR VÄRLDENS FÖRSTA SMOOTHIEAUTOMAT

Report this content

Under Apotek & Egenvårdsmässan på Kistamässan den 3-4 september kommer världens första smoothieautomat att presenteras. Bakom denna spännande innovationsidé ligger det svenska företaget och tillika Venture Cup-vinnaren Berries by Astrid AB, som grundades av Dr Astrid Friborg 2010. Under hennes år som cancerforskare såg hon hur god kosthållning och hälsa hör ihop. Där föddes idén om att själv skapa en produkt för god hälsa som är så lättillgänglig för alla som möjligt. Idén har nu förverkligats och smoothieautomaten gör nu världspremiär på Kistamässan.

Många strävar idag efter att äta mer hälsosamt och Dr Astrid Friborg, som är grundare och VD för Berries by Astrid AB, noterade att det finns ytterst få mellanmål på marknaden som verkligen är hälsosamma. Med sin bakgrund som forskare i tjocktarmscancer, har Astrid tagit fram en smoothie full av antioxidanter och helt utan tillsatser eller socker. Smoothien är en premiumprodukt gjord av 50% yoghurt och 50% frukt&bär.

Men Astrid nöjde sig inte med att ta fram en nyttig smoothie. Hon såg också att de flesta människor har ett behov av ett snabbt, nyttigt mellanmål som är lättillgängligt. Med finansiering av bl.a. VINNOVA och ALMI har Berries by Astrid därför utvecklat världens första smoothieautomat, som nu presenteras på Apotek & Egenvårdsmässan på Kistamässan den 3-4 september. Automaten kan placeras i miljöer såsom gallerior, gym, butiker på flygplatser, kontor m.m. Denna prisbelönta automat har en innovativ och exklusiv design med touch-skärm, mobil betalning och en kyld och hygienisk lösning för automatisk servering av smoothie i tre smaker, direkt ner i muggen.

”Det vi nu kan presentera är en ny generations automat, fylld med hälsosamt och energigivande innehåll som är lättillgängligt för den stressade och moderna människan”, säger Astrid Friborg som är en av årets supertalanger i Veckans Affärer.

För mer information, vänligen kontakta:
Astrid Friborg, VD
Mobil: +46 (0)702-788392
E-post: info@berriesbyastrid.com

Berries by Astrid startades 2009 utifrån funderingar över hur mat påverkar vår hälsa. Astrid Friborg (född Bengtsson) skrev sin doktorsavhandling om cancer och ville göra ett nyttigt och gott mellanmål, tillgängligt för människor på språng. Vårt mål är att ge dig en hälsosam smoothie på bästa råvaror helt utan tillsatser - inte ens socker är tillsatt - på platser där du rör dig - gymmet, tågstationen, gallerian... Vi arbetar med din smoothie ända från att handplocka vilka bär som ska användas, till att hålla en nära kontakt med mejeristen och att du får en god, fräsch och nyttig smoothie i din hand.  Vi är stolta över att kunna erbjuda smoothies gjorda på 50 % yoghurt, 50% frukt&bär med en hållbarhet i kyl på två veckor.

Visste du att:

Berries by Astrid rankades av Veckans Affärer som ett av Sveriges 24 hetaste uppstartsföretag 2013.
Astrid Friborg utsågs till Årets Uppstickare i Beautiful Business Award 2012.
Astrid Friborg rankades på plats 47 av Veckans Affärer’s lista 101 Supertalanger år 2012.
Astrid Friborg vann 2:a pris i affärsidétävlingen Venture Cup Öst 2011.
Astrid Friborg tilldelades ett prestigefyllt 2-årigt forskningsstipendium av Vetenskapsrådet Medicin 2009 för att bedriva forskning vid Stanfords Universitet i USA, men tackade nej för att hon trodde stenhårt på sin affärsidé och ville satsa på den.

Taggar:

Citat

”Det vi nu kan presentera är en ny generations automat, fylld med hälsosamt och energigivande innehåll som är lättillgängligt för den stressade och moderna människan”.
Astrid Friborg