EL SISTEMA TILL BERWALDHALLEN

För tredje året i rad kommer El Sistema Stockholm, till Berwaldhallen.  Cirka 100 lågstadieelever från Bredäng och Husby/Kista sjunger och spelar sida vid sida med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och Adolf Fredriks Kyrkas ungdomskör. Sida vid sida konserten är en av årets höjdpunkter för El Sistema.

-  Vi är mycket glada över att kunna välkomna El Sistema till Berwaldhallen. Musikundervisningen inom El Sistema är en viktig plattform för dialog och utveckling i samhället och vi är stolta över vårt samarbete, säger Helena Wessman, konserthuschef Berwaldhallen.

El Sistema Stockholm lär barn från Stockholms förorter att spela klassisk musik i orkester och sjunga i kör. Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören är med som partners i verksamheten. Under året träffas musiker, sångare och barn vid flera tillfällen på varandras hemmaplaner under lektioner, familjeträffar och mindre konserter.

El Sistema Stockholm är en del av Kulturskolan och bygger på idén om att använda musiken som verktyg för social och kulturell utveckling. Upphovsmannen José Antonio Abreau belönades med Polarpriset 2009 för sina insatser med El Sistema.

FAKTA
El Sistema är en modell för kör- och orkesterskola, som bygger på visionen om musikens förmåga att få människor att växa i ett socialt sammanhang och visar på möjligheten och potentialen i att använda musik som verktyg för social, kulturell och mänsklig utveckling. Musiken stärker dessutom  gemenskapen, barnens och ungdomarnas självkänsla och identitet. Satsningen sker i samarbete med bland andra Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören.

KONSERT: SIDA VID SIDA
9 maj kl 18.00

El Sistema
Sveriges Radios Symfoniorkester
Medlemmar ur Radiokören: Sofia Niklasson - sopran, Inger Kindlund- Stark - alt Love Enström - tenor Rickard Collin - bas
Adolf Fredriks Kyrkas Ungdomskör
Kör- och orkesterelever från El Sistema Stockholm
Solister: Mihail Dinchev, sång, Todor Bakoev, gadulka

Berättare: Edith Haglund och Olga Michailidou
Christoffer Holgersson dirigent
Helena Wessman presentatör

Bild: El Sistema, foto Arne Hyckenberg SR

För mer information och beställning av biljetter/bilder kontakta Inger Söderholm,tf pressansvarig Berwaldhallen, tel. 0709-969599. inger.soderholm@sr.se

Berwaldhallen är Sveriges Radios och hela Sveriges konserthus och hemvist för Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. All musik som skapas här kan upplevas både direkt på plats och i våra radiosändningar. Som en del av public service ska Berwaldhallen säkerställa att ett levande musikutbud av högsta kvalitet når ut i hela landet, oberoende av politiska och kommersiella intressen.

Taggar: