Harpan i fokus när Radiosymfonikerna framför Kaija Saariahos Trans

Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding gästas denna vecka av den världsberömde harpisten Xavier de Maistre. Tillsammans framför de, för första gången i Sverige, finska Kaija Saariahos Trans, ett verk som Radiosymfonikerna är medbeställare till. Saariaho är en av de främsta nu levande tonsättarna. På konserten spelas även Gustav Mahlers Symfoni nr. 5 som också spelas in för skiva under veckan.

Daniel Harding, Sveriges Radios Symfoniorkester och harpisten Xavier de Maistre.

Sedan den franske harpsolisten Xavier de Maistre år 1998 rekryterades till Wienfilharmonikerna som den första franska musikern någonsin, har han etablerat sig som en av vår tids mest eftersökta harpsolister. Xavier de Maistre turnerar i år med den franska barockensemblen Les Arts Florissants, ger solorecitaler och besöker bland andra Tonhalleorkestern i Zürich och London Symphony Orchestra. Xavier de Maistre erhöll år 2009 Echo Classic Award som Årets Instrumentalist.

- Jag älskar hur harpan skapar glissandon, svepande ridåer av klang, men är lika fascinerad av att höra ljudet av plockande strängar, säger tonsättaren Kaija Saariaho som ofta återkommer till harpan i sin musik.

Chefsdirigent Daniel Harding inleder med denna konsert sin elfte konsertsäsong med Sveriges Radios Symfoniorkester. I hans händer har orkestern växt till en ensemble i världsklass och många skivbolag står på kö för att göra inspelningar med dem tillsammans. Den här veckan spelas Gustav Mahlers Symfoni nr. 5 in för skivbolaget Harmonia Mundi, ett verk som Radiosymfonikerna och Daniel Harding framförde under sin omfattande Europaturné före sommaren.

MAHLER & SAARIAHO
Torsdag 21 september kl 19.00
Lördag 23 september kl 15.00
Sveriges Radios Symfoniorkester
Daniel Harding dirigent
Xavier de Maistre harpa
KAIJA SAARIAHO: Trans, uruppförande
GUSTAV MAHLER: Symfoni nr

Konserten spelas in av Sveriges Radio P2 och sänds den 6/10 kl 19.03.