Jacob Mühlrads TIME får premiär med Radiokören

För ett år sedan uruppförde Radiokören Jacob Mühlrads KADDISH tillsammans med Eva Dahlgren i två utsålda konserter i Berwaldhallen. Den 17:e november är det dags igen, när Radiokören under dirigent Ragnar Bohlin uruppför verket TIME som sambeställts av en rad internationella körer – en av de största sambeställningarna av körmusik i Europa. Konserten bjuder dessutom på tre samtida amerikanska tonsättare.

Radiokören och Jacob Mühlrad. Foto: Mattias Ahlm, Pierre Björk

I TIME har ordet ”tid” översatts till mer än 60 språk. Ordet blir abstraherat och repeterat så många gånger och på så många olika språk att örats fokus gradvis skiftar från ordets betydelse till hur det låter. De 60 variationerna av ordet ”tid” är ordnade i en sorts klangfärgsordning, så att övergångarna mellan språken blir subtila och att klangfärgen ändras successivt precis som en solnedgång. Verket är beställt av Radiokören (Sverige), Capella SF (USA), Tapiola Choir (Finnland) och WDR Rundfunkchoir (Tyskland).

– Verket är som en rit, en rit för att sätta oss människor i ett visst tillstånd som bara musiken kan. Orden finns där endast för att påverka klangen. Musik behöver inte vara ett verktyg för att förstärka något annat. Musik behöver inte innnehålla ett budskap. Musiken i det här fallet, är budskapet i sig, säger Jacob Mühlrad.

I konserten målar fyra samtida tonsättare upp fyra olika ljudbilder. Stacy Garrops finstämda Give Me Hunger handlar om ensamhet och kärlekslängtan. En mörkare bild av åtrå och lockelse målar Mason Bates i Sirens, om de mytologiska havsvarelserna som lockade sjöfarare till sin död. Eric Banks femsatsiga This Delicate Universe är en resa genom den grekiske poeten Konstantinos Kavafis värld. Jacob Mühlrad tar i Time slutligen med oss på den längsta resan av alla: tidsresan.

Radiokören leds i denna konsert av Ragnar Bohlin, chefsdirigent för San Francisco Symphony Chorus. Konserten sänds fredagen den 14 december i P2.

MÜHLRAD: TIME
Radiokören
Ragnar Bohlin, dirigent
Lördag 17 november kl. 15.00