Ny säsong i Sveriges Radios konserthus bäddar för stora musikupplevelser

En ny säsong i Sveriges Radios konserthus, Berwaldhallen, innebär en lång rad världsartister och gästande dirigenter som tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören skapar stora musikupplevelser, både för publiken i Berwaldhallen men också för alla som hör konserterna genom Sveriges Radio P2.

Överst: Klaus Mäkelä, Vikingur Olafsson, Jacob Mühlrad Underst: Elina Vähälä, Janine Jansen, Mirga Grazinyte-Tyla, Conrad Tao
Högupplösta pressbilder och fotocred finns https://news.cision.com/se/berwaldhallen

Idag presenterades säsongen 2018/19 vid en presskonferens i Berwaldhallen. Kl. 12 släpps abonnemangen till konsertserierna till försäljning. Lösbiljetter till den nya säsongens konserter släpps den 15 augusti.

-       När en ny säsong presenteras föregås det av ett långt och stort planeringsarbete. Att presentera en ny konsertsäsong som innehåller ett så brett musikaliskt spektrum både avseende repertoar och artister, gör mig mycket stolt. Vi presenterar nyskriven musik och artister som är i början av sin karriär i flera konserter, vilket känns viktigt, säger Helena Wessman, konserthuschef Berwaldhallen.

Sveriges Radios Symfoniorkester har ett särskilt fokus på gästande pianister och violinister under säsongen 2018-19. Conrad TaoVikingur OlafssonDavid HuangJonathan BissPaul Lewis och Piotr Anderszewski är de världspianister som alla besöker Berwaldhallen under kommande säsong, liksom stjärnviolinisterna Janine JansenVeronika Eberle, Alina IbragimovaElina Vähälä och Hilary Hahn.

-       När jag uruppförde Bjarnassons pianokonsert i februari 2009 befann sig Island i ekonomisk kris. Reaktionen efter konserten var överväldigande och stark, det visade hur mycket musiken betyder för ett samhälle och hur mycket den kan ge åt människor som behöver den, säger Vikingur Olafsson, pianist som kallats ”Islands Glenn Gould”.

En rad unga men redan mycket etablerade dirigenter besöker orkestern, inte minst Klaus Mäkelä som under sin första säsong som förste gästdirigent dirigerar Radiosymfonikerna i tre konserter. Mirga Grazinyte-Tyla är ett annat mycket hett dirigentnamn som gör sin debut i Stockholm. Herbert Blomstedt kommer tillbaka efter att förra året ha firats under sitt 90-årsjubileum runt om i världen. Även Grammy Award-vinnande Manfred Honeck leder orkestern under våren 2019.

-     Som tema för min första säsong har jag valt symfonier av Sjostakovitj. Det är viktig musik för mig, och under säsongen spelar vi nummer 5, 6 och 7. Var och en av dem är  som en värld i sig, säger Klaus Mäkelä.

En riktig höjdpunkt kommer redan i oktober då Radiokören och Radiosymfonikerna tillsammans med chefsdirigent Daniel Harding, sopran Sophie Karthäuser och baryton Mathias Goerne framför Brahms ”Ein deutsches Requiem”.

Till höjdpunkterna under Radiokörens säsong hör ett nytt samarbete med Jacob Mühlrad i hans nya verk ”Time”. Dessutom ger kören en konsert med fokus på både svensk och japansk musik, och återser sin tidigare chefsdirigent Tõnu Kaljuste i ett program med körmusik av Arvo Pärt och Veljo Tormis.

-       I min kompositionsprocess har jag organiserat 60 översättningar av ordet ”tid” i en sorts klangfärgs-ordning, så att övergångarna mellan språken blir subtila och att klangfärgen ändras successivt precis som en solnedgång, säger Jacob Mühlrad.

Många nyskrivna verk framförs under säsongen av både Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Bland många andra kan nämnas en pianokonsert av Albert Schnelzer och ett nytt orkesterverk av Katarina Leyman, samt det redan nämnda verket av Jacob Mühlrad.

Konsertserien Svenska stjärnor där Radiosymfonikerna möter artister ur andra genrer fortsätter. Under säsongen leder dirigenten och arrangören Hans Ek två konserter med Anna Ternheim och Ane Brun. En nyhet är att Ane Brun denna gång möter Radiokören i ett spännande program där 1500-talsmusik möter ny.

-      Beröringspunkter mellan gammalt och nytt intresserar mig mycket. Om hundra år kommer vi troligen inte ha samma uppdelning mellan populärmusik och klassisk musik. Det är det gränslandet jag vill utforska i projekten med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören, säger Hans Ek

Både Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören gör ett flertal turnéer under säsongen. Orkestern besöker bl.a. den nya ’Elbphilharmonie’ i Hamburg, anrika Concertgebouw i Amsterdam och Wiener Konzerthaus under sin höstturné. I augusti reser de till Edinburgh för att tillsammans med Daniel Harding avsluta den internationella festivalen där med Mahlers gigantiska åttonde symfoni. Radiokören gör under säsongen ett antal resor inom Sverige och till Nederländerna.

-      Sveriges Radios Symfoniorkesters och Radiokörens nya konsertsäsong motsvarar i högsta grad de förväntningar man kan ha på Sveriges Radio som Sveriges största kulturscen. Det ska vara högsta möjliga kvalitet i det vi gör - och även finnas en koppling till viktiga samhällsfrågor. Att så många tar del av orkesterns och körens konserter både i Sverige och utomlands via våra sändningar, gör dessutom Berwaldhallen till inte bara Sveriges Radios utan hela landets konserthus, säger Cilla Benkö, VD på Sveriges Radio.

Säsongen 2018/19 i Berwaldhallen inleds med Östersjöfestivalen där Gustav Mahlers åttonde symfoni är först ut. Daniel Harding leder Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och ett stort antal körsångare och solister i en fyrverkeriartad säsongsstart.

Alla konserter med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester sänds i Sveriges Radio P2, vissa även i andra SR-kanaler. Utsändningarna ingår i utbytet inom Europeiska Radiounionen (EBU), vilket betyder att många av konserterna får internationell spridning.