Tonsättare i fokus när hösten tar fart i Berwaldhallen

Oktober bjuder på många nyskrivna verk, både med Sveriges Radios Symfoniorkester och med Radiokören i Sveriges Radios konserthus, Berwaldhallen.

3 x tonsättare: Polarprisvinnaren Sofia Gubajdulina, Jacob Mühlrad och Britta Byström.

Sveriges Radios Symfoniorkester sätter redan denna vecka ljus på Sofia Gubajdulina, den polarprisvinnande ryska kompositören. Hennes intensiva Violakonsert är tillägnad solisten Lawrence Power som också är solist i konserterna på fredag och lördag. Datum och länk till mer info nedan.

I oktober står tonsättaren Britta Byström i centrum vid flera konserter. Byström är en av de mest uppmärksammade nu verksamma svenska kompositörerna. Den 11 oktober uruppförs hennes horntrio Diagonal musik, hornist är Radiosymfonikernas Chris Parkes. Vid konserterna den 20 & 21 oktober uruppförs en dubbelkonsert för violin och kontrabas, Infinite Rooms. Solister då är Radiosymfonikernas konsertmästare Malin Broman och kontrabasisten Rick Stotijn. Datum och länk till mer info nedan.

Radiokören framför den 14:e oktober tonsättaren Jacob Mühlrads nyskrivna verk Kaddish som blivit mycket omtalat på förhand. I konserten medverkar artisten Eva Dahlgren som solist i Kaddish och i  J.S. Bachs Actus Tragicus medverkar en instrumentalensemble med barockmusiker. Datum och länk till mer info nedan.

Samtliga konserter sänds i Sveriges Radio P2.

Konserter i Berwaldhallen 27/9 – 30/10 2017
Klicka på varje konsert för att läsa mer på Berwaldhallens webb.

TONSÄTTARFOKUS: SOFIA GUBAJDULINA 27-30 sept
”Det finns tonsättare som konstruerar sina verk mycket medvetet; jag är en av dem som ’kultiverar’ dem. Därför formar sig allt det som jag har tagit till mig likt trädrötter medan verken bildar grenar och blad. Man kan mycket väl se dem som nya men de är ändå blad som på så sätt alltid kan betraktas som gamla och traditionella.” – Sofia Gubajdulina

27 sept: Kammarmusik av Sofia Gubajdulina
Andrej Power, violin, Lawrence Power, viola, Johannes Rostamo, cello, Rick Stotijn, kontrabas, Simon Crawford Philips, piano

29 & 30 sept:  GUBAJDULINA & STRAUSS
Sveriges Radios Symfoniorkester, Juraj Valcuha, dirigent, Lawrence Power, viola

TONSÄTTARFOKUS: BRITTA BYSTRÖM 11-27 okt
Infinite Rooms består av sex satser där solisterna dominerar, som var för sig följs av musikaliska oändlighetsrum där orkestern dominerar. Solisterna speglar varandra och flyter ihop. Violinen kastar långa ”kontrabasskuggor” medan kontrabasen kastar korta ”violinskuggor”. Verket tillägnas solisterna Malin Broman och Rick Stotijn.

11 okt: Kammarmusik Brita Byström
Malin Broman, violin, Chris Parkes, valthorn, Simon Crawford-Philips, piano

20 & 21 okt: BYSTRÖM & BRUCKNER
Nyskriven dubbelkonsert för violin och kontrabas – Infinite rooms