Världspremiär i Berwaldhallen med stjärnsolisterna Janine Jansen och Martin Fröst

Det blir en sprudlande musikfest när violinisten Janine Jansen och klarinettisten Martin Fröst den 21 maj möter Radiosymfonikerna i världspremiären för dubbelkonserten Distans, komponerad av den hyllade brittiska tonsättaren Sally Beamish. Konserten blir den första av två där Janine Jansen har huvudrollen – vid Sveriges Radios konserthus Berwaldhallens säsongsavslutning den 28 maj möter hon åter Radiosymfonikerna, då i en konsert där även Radiokören medverkar.

Janine Jansen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Martin Fröst. Foto: Karl Thorson / Nikolaj Lund

Sveriges Radios Symfoniorkester möter världssolisterna Janine Jansen och Martin Fröst i världspremiären för dubbelkonserten Distans, komponerad av den engelska tonsättaren Sally Beamish och sambeställd av Sveriges Radios Symfoniorkester, Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra och Oslo-Filharmonien. Verket flätas samman med ett pärlband av verk ur den nordiska musikhistorien: Edvard Griegs preludium till Peer Gynt, Jean Sibelius symfoniska dikt Barden och Carl Nielsens första symfoni i g-moll. Konserten leds av dirigent Johannes Gustavsson.

Om sitt stycke ”Distans” säger Sally Beamish:
– Stycket kom till under nedstängningen 2020 och utforskar mänsklig kontakt men också isolation. Två av mina tre skotska barn bor i Sverige. Det som började som ett utforskande av musik från tre länder, blev ett uttryck för längtan i en tid när många av oss är separerade från dem vi älskar. Trots att jag nyligen återvände till mitt hemland (England) hör jag ännu kallet från Skottland och Sverige. Detta finns också i musiken i form av halvt ihågkomna och återskapade fragment av folksånger och danser.

Storslagen säsongsavslutning i Berwaldhallen blir det när stjärnviolinisten Janine Jansen för andra veckan i rad möter Radiosymfonikerna – denna gång i Chaussons överjordiskt vackra Poème och Béla Bartóks hänförande Divertimento för stråkorkester. Konserten inleds med Radiokören, sopranen Sabina Bisholt, tenoren Joel Annmo och barytonen Carl Ackerfeldt i Franz Schuberts Mässa i G-dur under ledning av konsertmästare Malin Broman.

FREDAG 21 MAJ KL 19: JANINE JANSEN & MARTIN FRÖST
Janine Jansen och Martin Fröst i världspremiären av Distans – en dubbelkonsert komponerad av den engelska tonsättaren Sally Beamish.

Sveriges Radios Symfoniorkester

Johannes Gustavsson dirigent
Janine Jansen violin
Martin Fröst klarinett

EDVARD GRIEG: Preludium till Peer Gynt – Bryllupsgården
JEAN SIBELIUS: Barden
SALLY BEAMISH: Distans – dubbelkonsert för Janine Jansen och Martin Fröst
CARL NIELSEN: Symfoni nr 1 g-moll

FREDAG 28 MAJ KL 19: JANINE JANSEN, RADIOSYMFONIKERNA & RADIOKÖREN
Radiosymfonikerna, Radiokören och solister i en storslagen konsert som också blir vårens säsongsavslutning.

Sveriges Radios Symfoniorkester
Malin Broman konsertmästare & musikalisk ledning