Martin Dahlgren ny VD på Besedo

Report this content

Svenska Besedo, som arbetar med moderering och hantering av användargenererat innehåll samt säkerhet i den digitala världen, har anställt Martin Dahlgren som ny VD. Martin ersätter Andreas Gindin som blir arbetande styrelseledamot med fokus på strategisk affärsutveckling.

Martin Dahlgren tillträdde sin nya roll den 5 september och kommer in i ett intressant skede i Besedos utveckling. Användargenererat innehåll på webben har exploderat de senaste åren och Besedo ser en stor potential på många marknader.

-       Vi har inlett en stark expansion och det är dags för oss att ta nästa steg och därför är vi oerhört glada över att Martin kommer in i Besedo. Han är oerhört driven och har stor erfarenhet av att leda bolag som är fokuserade på försäljning och tillväxt, och det är precis det Besedo behöver nu, säger Besedos styrelseordförande Petter Nylander.

Besedo hjälper webbaserade företag att hantera, kontrollera och moderera användargenererat innehåll. Besedo har två primära kompetensområden, Content Moderation som bevakar, granskar, analyserar och åtgärdar användargenererat innehåll på sajter och Safety som hjälper företag att förebygga abuse och bedrägerier.

-       Besedo verkar i en bransch där det händer mycket just nu. Allt från nätmobbing, bedrägerier och copyrightproblem till näthatet och debatten kring tidningarnas kommentarsfälts vara eller icke vara har blivit symboler för något som egentligen är mycket större. I förlängningen är detta en fråga om moderering, hantering och kontroll av användargenererat innehåll för att upprätthålla nätetiketten och säkerheten online och därför känns det oerhört spännande att komma in i Besedo just i detta skede, säger Martin Dahlgren, VD på Besedo.

Besedos styrka ligger i att bolaget har utvecklat en metod som bygger på kombinationen av tekniska hjälpmedel och manuell analys. Den manuella analysen är beroende av att medarbetarnas goda kunskaper inom såväl moderering som hantering av abuse och bedrägerier men också god kännedom om landets kultur, särskilt på nätet. Analysen försvåras dessutom av att det i många fall är kontexten som avgör och att innehållet består av bilder som ofta inte kan tolkas automatiskt.

Martin kommer närmast från VD-posten på Energo, ett tekniskt konsultbolag med 275 anställda och en omsättning på 35 MEUR. Innan Energo har Martin arbetat på Hifab, där han satt i ledningsgruppen, och på Skanska. Martin är civilingenjör inom Samhällsbyggnadsteknik med kompletterande studier inom Industriell ekonomi.

För mer information, kontakta Martin Dahlgren, VD på Besedo, på telefon 0767-88 97 00 eller martin.dahlgren@besedo.com.

Om Besedo
Besedo är ett svenskgrundat entreprenörsdrivet kunskapsföretag, inriktat på att öka kvalitet, kundnytta och  värde för företag som har användargenererat innehåll på webben. Besedo arbetar bland annat med köp- och säljsajter, datingsajter och webbplatser med stora volymer användargenererat innehåll såsom sociala medier. Vidare arbetar Besedo med att förebygga och utreda bedrägerier och olämpligt beteende genom att moderera användargenererat innehåll.

Besedo grundades 2002 och är idag ett globalt bolag med kontor i Sverige, Malta och Malaysia. Företaget kvalitetssäkrar varje månad miljontals annonser, mail, inlägg och kommentarer på över 15 olika språk för kunder över hela världen. Besök www.besedo.com för mer information.

Taggar: