Besqab bygger hyresrätter och bostadsrätter i kombinationsprojekt

Centralt, men ändå med grönskan inpå knuten, bygger besqab 57 lägenheter i lugna fålhagen, i Uppsala. de två lamellhusen rymmer 18 hyresrätter samt 39 bostadsrätter med hög standard - allt från ljusa ettor till rymliga femmor.

Behovet av hyresrätter i Uppsala är stort och kön till allmännyttans lägenheter är lång. Besqab ser därför positivt på byggstarten av kombinationsprojektet vid Bergsbrunnaparken, där 18 lägenheter byggs som hyresrätter och övriga 39 som bostadsrätter. Att bygga både hyresrätter och bostadsrätter i samma projekt är något som är ovanligt i branschen och bidrar positivt, till en jämnare fördelning av upplåtelseformer.

Bergsbrunnaparken är ett idylliskt område, beläget i Fålhagen i centrala Uppsala.

I karaktärsfulla stenhuskvarter, utformade av stadsarkitekten Gunnar Leche, uppförs två bostadshus, i fem våningar. Standarden i såväl hus som lägenheter är mycket hög. Kommunikationerna är utomordentliga både för bilpendlare och för den som åker tåg eller buss, med endast åtta minuters promenad till Resecentrum. Alldeles i närheten finns Vaksala torg med sin genuina torgmiljö samt allmän service med livsmedelsaffärer, restauranger, banker, apotek och systembolag.

Byggstarten äger rum i november 2008, då Besqab uppför två gedigna hus, som är utformade för att med nutida uttryck, ansluta till den redan befintliga bebyggelsen. Fasaderna är putsade, trapphus och entréer är markerade med bl.a. natursten och sadeltaken med sina breda, förhöjda vindsvåningar är typiska för området.

"Närheten till Uppsala centrum, Resecentrum och kvarter med gröna gårdar gör Fålhagen till en av Uppsalas mest populära stadsdelar. I tider med minskat bostadsbyggande känns det också extra roligt att vara med om denna byggstart. Säger Roger Nilsson, projektledare på Besqab"

Frågor beträffande projektet besvaras av projektledare Roger Nilsson på telefon: 018-418 28 02 eller 0709-17 66 67 alternativt via e-post: roger.nilsson@besqab.se.

Besqab Projekt och Fastigheter AB är verksamma i Stockholm- och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktiga i projekt som omfattar ca 3 000 bostäder och ca 75 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.