• Besqab/

Besqab Delårsrapport januari–mars 2016 Hög lönsamhet och stor efterfrågan på Besqabs bostäder

PRESSMEDDELANDE 2016-05-12

"Besqab inleder 2016 med god försäljning och hög lönsamhet i en fortsatt stark bostadsmarknad. Vår utveckling visar på förmåga att tillvarata de möjligheter marknadens gynnsamma förutsättningar ger. Kvartalets resultat är sällsynt bra, stärkt av försäljningen av två av våra vård- och omsorgsfastigheter. Vi arbetar vidare för att fortsätta växa på stabil och lönsam grund.”
– Anette Frumerie, VD

Januari–mars 2016

• Enligt segmentsredovisningen, 1), ökade periodens intäkter till 382,0 Mkr (370,2) och rörelseresultatet till 128,9 Mkr (45,1), varav resultat från fastighetsförsäljningar 58,8 Mkr
  • Omräknat enligt IFRS uppgick intäkterna till 278,4 Mkr (344,3) och rörelseresultatet till 115,7 Mkr (43,6), varav resultat från fastighetsförsäljningar 58,8 Mkr
  • Resultatet efter skatt ökade till 113,2 Mkr (39,1) motsvarande 7,31 kr per aktie (2,52)
  • Eget kapital uppgick per den 31 mars uppgick till 1 011,3 Mkr (720,4) motsvarande 65,43 kr per aktie (46,43)
  • Likvida medel var vid periodens utgång 328,1 Mkr (228,4)

Väsentliga händelser under första kvartalet

• I januari avtalade Besqab om förvärv av del av en fastighet i Stureby i Stockholm, för omvandling till cirka 60 lägenheter. Säljare är en bostadsrättsförening.
  • Besqab har erhållit en markanvisning från Stockholms stad på Tavelsjövägen i Årsta. Markanvisningen omfattar cirka 65 lägenheter.
  • I mars tillträdde Besqab Lantmännens fastigheter i Kungsängen i Uppsala, omfattande cirka 500 byggrätter till Besqab.
  • Vård- och omsorgsfastigheterna Silverhöjden i Lidingö och Granparken i Norrtälje har sålts till Lantmännen. Resultatet från försäljningarna uppgår till 58,8 Mkr.
  • I februari offentliggjordes att Besqab erhåller priset för bostadsutvecklingsbranschens nöjdaste kunder 2015 med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 81 av 100.

KONCERNEN I SIFFROR jan–mar 2016 jan–mar 2015 apr 2015–mar 2016 jan–dec 2015
Intäkter enligt segmentsredovisning, Mkr, 1) 382,0 370,2 1 486,7 1 474,9
Rörelseresultat enligt segmentsredovisning, Mkr,   1) 128,9 45,1 361,0 277,3
Rörelsemarginal enligt segmentsredovisning, %, 1) 33,7 12,2 24,3 18,8
Rörelsemarginal enligt segmentsredovisning exklusive   fastighetsförsäljningar, %, 1) 18,3 12,2 18,2 16,7
Intäkter, Mkr 278,4 344,3 1 343,4 1 409,3
Rörelseresultat,   Mkr 115,7 43,6 347,6 275,4
Resultat efter   skatt, Mkr 113,2 39,1 335,3 261,2
Rörelsemarginal,   % 41,6 12,7 25,9 19,5
Räntabilitet   på eget kapital, %, 2) 47,2 22,3 38,7 32,9
Soliditet, % 70,3 53,9 59,2
Resultat per   aktie, kr 7,31 2,52 21,62 16,83
Eget kapital   per aktie, kr 65,43 46,43 58,52
Antal produktionsstartade   bostäder, st 97 142 344 389
Antal sålda   bostäder, st 109 172 433 496
Antal bostäder   i pågående produktion, st 700 548 639
Andel sålda   och bokade bostäder i pågående produktion, % 97 89 96
Antal osålda   bostäder i avslutad produktion, st 0 1 0

1) Segmentsredovisningen ger den mest rättvisande bilden av Besqabs verksamhet och överensstämmer med bolagets interna rapportering, se not 2 i delårsrapporten.
2) Räntabilitet på eget kapital har omräknats till helårstal.

Anette Frumerie, VD
E-post: anette.frumerie@besqab.se, Tel: 08-409 416 20

Björn Somnäs, Ekonomichef
E-post: bjorn.somnas@besqab.se, Tel: 0704-91 50 57

Informationen är sådan som Besqab ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2016 kl. 07.30.

Besqab är verksamt i Stockholm och Uppsala. Sedan starten 1989 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar omkring 5 500 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder och vårdfastigheter. Besqabs aktie (BESQ) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan den 12 juni 2014.

”Besqab inleder 2016 med god försäljning och hög lönsamhet i en fortsatt stark bostadsmarknad. Vår utveckling visar på förmåga att tillvarata de möjligheter marknadens gynnsamma förutsättningar ger. Kvartalets resultat är sällsynt bra, stärkt av försäljningen av två av våra vård- och omsorgsfastigheter. Vi arbetar vidare för att fortsätta växa på stabil och lönsam grund.”
Anette Frumerie, VD