Modern och annorlunda arkitektur på bostadshus i Mariehäll

Nu startar försäljningen av den sista etappen av Besqabs populära bostadsområde Bällstabacken i Mariehäll. I detta projekt kommer det enbart att byggas ettor och fyror. Ettorna, i ett modernt loftgångshus med plats för egna utemöbler utanför lägenhetsentrén och fyrorna i ett hus där varje fyrarumslägenhet har ett eget våningsplan och utsikt i alla väderstreck.

Det är arkitektföretaget Johanson Linnman som ritar även den fjärde etappen. Här fortsätter den unika arkitektur som kännetecknar de första etapperna men på ett nytt sätt. Bällstabacken 4 består av två huskroppar på åtta respektive fyra våningar som sammanbinds med en glasad gång. De sju fyrarumslägenheterna på ca 94 kvm finns i det ena huset. Varje lägenhet har sitt eget våningsplan och får ljus in från alla väderstreck. De tre översta fyrorna har dessutom en extra balkong som sticker ut likt en kommandobrygga på husets ena sida. Den andra huskroppen består av 32 tuffa, välplanerade ettor på ca 35 kvm, där loftgången veckats för att möjliggöra plats för utemöbler vid varje lägenhet.

De glasade förbindelsegångarna mellan huskropparna ger en häftig arkitektonisk känsla men fungerar också som en bullerskärm för att få en tyst och lugn innergård.

”Det är roligt att få vara med och skapa ett bostadsområde som verkligen syns och märks. Det är många som i positiv bemärkelse har kommenterat den unika arkitekturen med sina speciella balkonger säger Lars Johansson, projektchef på Besqab.”

Frågor betr projektet besvaras av Lars Johansson, 08-630 16 20 eller 0708-39 23 63,lars.johansson@besqab.se. Besqab Projekt och Fastigheter AB, Box 1328, 183 13 TÄBY, 08-630 16 00, fax 08-630 16 90, www.besqab.se

Besqab Projekt och Fastigheter AB har varit verksamma på Stockholmsmarknaden i drygt 15 år. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktiga i projekt som omfattar ca 2600 bostäder och ca 75 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.