• Besqab/

PRESSMEDDELANDE 2018-05-18Besqab delårsrapport januari–mars 2018Stark finansiell ställning i avvaktande marknad

”Bostadsmarknaden i Stockholm och Uppsala var fortsatt avvaktande under årets inledande månader. Under det första kvartalet har vi inte produktionsstartat några bostäder men positiva myndighetsbeslut och bra marknadskontakt i säljstartade projekt borgar för produktionsstarter framgent. Vi är väl rustade med en stark balansräkning, bra byggrätter samt nöjda kunder och medarbetare. Vi står fast vid vår strategi att erbjuda trygga bostadsköp med bostäder som kunderna efterfrågar.”  – Anette Frumerie, VD

Januari–mars 2018

•  Enligt segmentsredovisningen, 1), uppgick periodens intäkter till 282,3 Mkr (384,0) och rörelseresultatet till 36,1 Mkr (62,8)
  •  Omräknat enligt IFRS uppgick intäkterna till 324,4 Mkr (431,4) och rörelseresultatet till 50,5 Mkr (65,3)
  •  Resultatet efter skatt enligt IFRS uppgick till 41,4 Mkr (54,9), motsvarande 2,69 kr per aktie (3,56)
  •  Eget kapital uppgick per den 31 mars till 1 334,6 Mkr (1 130,7) motsvarande 86,72 kr per aktie (73,35)
  •  Likvida medel var vid periodens utgång 493,8 Mkr (315,9)

Väsentliga händelser under första kvartalet

I februari utnämndes Besqabs bostadsprojekt Seglarbyn i Gustavsberg till Årets bästa projekt i NKI-mätningen (Nöjd Kund Index) om Sveriges nöjdaste bostadskunder 2017.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Den 9 april 2018 tillträdde Magnus Ekström tjänsten som ny CFO och medlem av Besqabs koncernledning.

1) Segmentsredovisningen ger enligt Besqab den mest rättvisande bilden av bolagets verksamhet och överensstämmer med bolagets interna rapportering, se not 2 sid 11 i delårsrapporten.

Jämförelsetal för resultatposter avser perioden januari–mars 2017 och för balansposter den 31 mars 2017. Definitioner av nyckeltal finns på sidan 15 i delårsrapporten.

Koncernen

jan–mar 2018 jan–mar 2017 apr 2017– mar 2018 jan–dec 2017
Intäkter   enligt segmentsredovisning, Mkr, 1) 282,3 384,0 1 825,6 1 927,2
Rörelseresultat   enligt segmentsredovisning, Mkr, 1) 36,1 62,8 313,1 339,8
Rörelsemarginal   enligt segmentsredovisning, %, 1) 12,8 16,4 17,2 17,6
Rörelsemarginal   enligt segmentsredovisning
  exkl fastighetsförsäljningar, %, 1)
12,8 16,4 12,7 13,5
Intäkter, Mkr 324,4 431,4 1 938,1 2 045,2
Rörelseresultat, Mkr 50,5 65,3 356,3 371,0
Resultat efter skatt, Mkr 41,4 54,9 306,6 320,1
Rörelsemarginal, % 15,6 15,1 18,4 18,1
Räntabilitet på eget kapital, %,   2) 12,6 19,9 24,9 27,0
Soliditet, % 73,5 59,6 71,8
Resultat per aktie för   utspädning, kr 2,69 3,56 19,92 20,78
Eget kapital per aktie, kr 86,72 73,35 83,97

Antal produktionsstartade   bostäder, st 0 111 339 450
– varav vård- och omsorgsbostäder, st 0 54 54
Antal sålda bostäder, st, 3)  20 105 207 292
Antal bostäder i pågående   produktion, st, 3)  732 785 732
Andel sålda och bokade bostäder   i pågående produktion, %, 3)  66 82 66
Antal osålda bostäder i   avslutad produktion, st, 3)  2  1 10
– varav upptagna i balansräkningen 2  1

2) Räntabilitet på eget kapital har omräknats till helårstal.
3) Inkluderar ej vård- och omsorgsbostäder.

I dag klockan 10.00 presenterar Anette Frumerie och Magnus Ekström rapporten via en telefonkonferens/livesänd audiocast. Presentationen går att följa via telefon +46 (0)8 506 921 80 (konferens-ID: 5168239) eller webbsändning (http://media.fronto.com/cloud/besqab/180518/).

Anette Frumerie, VD, e-post: anette.frumerie@besqab.se, tel: 08-409 416 20
Magnus Ekström, CFO, e-post: magnus.ekstrom@besqab.se, tel: 08-409 415 52

Denna information är sådan som Besqab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 18 maj 2018 klockan 07:30 (CEST).

Anette Frumerie, VD