Symposium i Lund 23 maj 2018 inom ramen för Cancer Moonshot – största globala satsningen någonsin för att lösa cancergåtan

Pressmeddelande 2018-05-08

Ett forskarlag i Lund under ledning av biomedicinforskaren professor György Marko-Varga, leder den europeiska delen av det internationella projektet Cancer Moonshot Project. Det handplockade forskarlaget driver i samarbete med andra forskarlag från ett tiotal länder den internationella forskningen framåt inom området klinisk proteinvetenskap.

Projektet ska öka kunskaperna om proteinernas roll i utvecklingen av cancer, vilket är centralt för att förstå cancersjukdomar. Som ett led i det kommer en stor databas byggas upp vilken kommer att utgöra grunden för den nya generationen målsökande läkemedel. Den öppna databasen kommer att innehålla data från 75 000 patienter och innefatta allt som är relevant för cancerforskningen: blodprover, vävnadsprover, medicinering och uppföljning, etc.

Symposium med Patrik Sjöberg i Lund den 23 maj

Forskarlaget i Lund kommer den 23 maj att vara värd för det internationella mötet European Cancer Moonshot, Lund Symposium. Mötet kommer att belysa många olika aspekter av cancer med patienten i fokus.

Talare vid symposiet den 23 maj kommer att vara representanter för Region Skåne, läkare, patienter och anhöriga samt framstående forskare inom Cancer Moonshot-programmet. Även den svenske höjdhoppslegendaren Patrik Sjöberg och Martin Bekken från det nordiska företaget BEWi Group är inbjudna som talare. Patrik Sjöberg och Martin Bekken är engagerade i barncancerområdet genom att representera Tuvas Dag via Team BEWi - ett initiativ som lyfter fram BEWis värdegrunder och stöttar viktiga och angelägna samhällsprojekt. Aktiviteterna inom ramen för Team BEWi är främst en cykeltour mellan BEWis olika anläggningar i Norden med Patrik Sjöberg som en viktig ambassadör. Pengamedel som samlas in från allmänheten på de orter touren passerar skänks bl a till organisationer som stöttar barn med cancersjukdom.

Den 24 april kom Patrik Sjöberg till Lund för att besöka forskningslaboratoriet.

Professor György Marko-Varga:

”Självklart var det en stor dag för oss då vi fick besök av Patrik. Han fick en guidad tur här i vårt labb i Lund. Vi är mycket glada över att han tackat ja till att vara en av talarna i vårt symposium. Tillsammans med Patrik siktar vi mot nya mål”.

Projektet Cancer Moonshot initierades av USA:s förre vice-president Joe Biden efter att hans son dött av cancer. På samma sätt somEuropean Cancer Moonshot, Lund Symposium Kennedy-administrationen satte en man på månen, önskade president Obamas administration göra en betydande insats för en av medicinforskningens största utmaningar idag – cancer.

För ytterligare information, kontakta Elisabeth Burestedt, Kommunikationschef European Cancer Moonshot, Lund Symposium, tel +34 608 495 563, eller Martin Bekken, CSO, BEWi Group AB, tel +46 73 810 05 04

Bildtext:

Höjdhoppslegendaren Patrik Sjöberg och professor György Marko-Varga under ett besök i forskarlagets laboratorium i Lund inför det internationella cancersymposiet European Cancer Moonshot, Lund Symposium den 23 maj.

BEWi Group manages and controls the entire chain from the manufacture of raw materials to finished products for the construction, packaging, and technical packaging industries. We invest in new techniques and development of innovative environmentally sound products, which creates value across the chain. As the market continues to grow, BEWi will also grow, both organically as well as through acquisitions in order to create positive synergies around purchases, raw material management, marketing information, customer focus, efficient production and administration.
BEWi Group is owned to 48.5% by the Norwegian family Bekken through BeWi Holding, to 48.% by Verdane Capital Advisors and to 3% by Group management.