Rik Dobbelaere utsedd till ny verkställande direktör för BEWi

Pressmeddelande 2018-05-16 kl. 14:00

Styrelsen i BEWi Group AB (publ) (”BEWi”) har utsett Rik Dobbelaere till VD för BEWi. Han tillträder omedelbart och efterträder Christian Bekken som tillträder den nya positionen som Director Business Development inom BEWi.

Rik Dobbelaere, född 1954, är belgisk medborgare med betydande erfarenhet från ledande befattningar inom globala industrikoncerner. Han kommer senast från positionen som VD för Synbra Holding B.V., en roll som han haft sedan 2008. Rik Dobbelaere har en examen som ingenjör samt en MBA, båda från Katholieke Universiteit Leuven i Belgien. Han inledde sin yrkeskarriär 1979 då han började arbeta för Raychem Corporation, en innovativ tillverkare av polymerprodukter för industriellt bruk, och hade olika ledande befattningar fram till 1998. Därefter tillträdde han rollen som Operations Director Europe i Bombardiers division Transportation. År 2001 förvärvade Bombardier ABB:s transportverksamhet inom Adtranz och Rik Dobbelaere utsågs till Division President Intercity and High Speed Trains. Han utsågs 2003 till ansvarig för hela Service Division.

”Efter BEWis förvärv av Synbra är styrelsen övertygad om att en framgångsrik integration bygger på att båda organisationer känner motivation och engagemang. Riks omfattande erfarenhet från att bygga en europeisk koncern säkerställer att vi kan föra samman två starka bolag för att bilda Europa ledande partner som är förstahandsvalet för cellplast,” säger Gunnar Syvertsen, styrelseordförande i BEWi.

”Styrelsen är också glad över att Christian Bekken kommer att medverka i koncernens utveckling som Director Business Development. Christian har varit avgörande i att etablera BEWi som ledande totalleverantör i Norden och för att ta det strategiska beslutat att expandera BEWis marknadsandel och bredda produkterbjudandet för att säkra en fortsatt framgångsrik affärsutveckling,” fortsätter Gunnar Syvertsen.

Christian Bekken började arbeta inom BEWi år 2002, utsågs till VD 2014, och tillträder idag positionen som Director Business Development,

För ytterligare information, kontakta:
Gunnar Syvertsen, styrelseordförande i BEWi Group AB, Tel: +47 901 87 675
Marie Danielsson, CFO, BEWi Group AB. Tel: +46 70 661 00 47

Informationen är sådan som BEWi Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (596/2014/EU). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 maj 2018, kl. 14:00.

BEWi Group manages and controls the entire chain from the manufacture of raw materials to finished products for the construction, packaging, and technical packaging industries. We invest in new techniques and development of innovative environmentally sound products, which creates value across the chain. As the market continues to grow, BEWi will also grow, both organically as well as through acquisitions in order to create positive synergies around purchases, raw material management, marketing information, customer focus, efficient production and administration.

BEWi Group is owned to 51.6% by Frøja Invest AS, to 21.4% by Gjelsten Holding AS, to 25.4% by Verdane Capital Advisors and to 1.6% by Senior Executives.

Taggar: