BFGoodrich återvänder till Dakarrallyt

Report this content

Däcktillverkaren fortsätter sin strävan efter ”global dominans på grus” och går in som officiell däckleverantör till Dakarrallyt.

BF Goodrich, däcktillverkaren som skapade det första radialdäcket för terrängkörning 1976 och som visat sitt engagemang för off-road-tävlingar med segrar jorden runt, har beslutat sig för att återvända till 2017 års Dakarrally som officiell däckleverantör.

När Dakarrallyt startar i Asunción, Paraguay i januari, är BFGoodrich tillbaka på tävlingsbilarna för första gången på allvar sedan 2012. Dessutom kommer BFGoodrich att ställa BFGoodrich Dakar Service Center till förfogande där de tävlande får tillgång till teknisk expertis 24 timmar om dygnet. Den oländiga terrängen och de oförutsägbara faktorer som de tävlande möter under två veckor och mer än 800 mil tuff racing genom tre länder, är exakt de testförhållanden som BFGoodrich söker.

- BFGoodrich har ett långt racingarv och med vår officiella återkomst till Dakarrallyt ser vi fram emot att fortsätta vårt globala engagemang i terrängracing, säger Pascal Couasnon, chef för Michelin och BFGoodrich Motorsport.

- Cross Country rally är en speciell utmaning och den här tävlingen innehåller några av de mest komplexa terrängförållandena i hela världen. Liksom i andra former av racing där BFGoodrich deltar, är vårt engagemang detsamma i den här disciplinen. Vi fortsätter att använda all den tekniska information vi inhämtar i tävlingslaboratorier världen över för att utveckla ny teknologi och ständigt förbättra våra produkter medan vi tar oss an de allra svåraste förhållandena.

De BFGoodrich-däck som används i 2017 års Dakarrally inkluderar däck som använts i racing och testats över hela jorden:

BFGoodrich All-Terrain KDR2: ett unikt tävlingsdäck som utformats speciellet för cross-country rallyracing. Det har liknande egenskaper som BFGoodrich Baja T/A® KR2, men är utformat för att vara lättare och det har ett nytt däckmönster. Däcket är fintrimmat för det ökade kravet på köregenskaper för lätta fordon. Det är speciellt utformat för Peugeot och Toyota Gazoo Racing-team i Dakar.

BFGoodrich All-Terrain KDR: liksom KDR2 ger det här däcket bra grepp i alla typer av terräng samtidigt som det är bekvämt att köra med och stabilt vid inbromsning. Däcket är utformat för att stå emot de extra påfrestningar på däcksidorna som särskilt drabbar de fyrhjulsdrivna bilar som används av teamen Toyota/Overdrive, Mini X-raid och Mini ALL4.

BFGoodrich Baja T/A KR2: däcket som dominerat Baja-öknarna hjälper också förarna i tvåhjulsdrivna buggies i Dakar. Mönstret är utformat för att ge maximalt grepp på mjukt underlag och extremt skydd mot skador på däcksidorna, samt balanserade prestanda vid bromsning och kurvtagning.

Företaget kommer att förse cirka 300 bilar som tävlar i Dakar med tävlingsdäck som utformats och konstruerats för att stå emot påfrestningarna i terrängen. Den teknologin överförs sedan till märkets vanliga konsumentdäck, som delar liknande gummiblandningar och däcksstommar med tävlingsdäcken.

Den erfarenhet som BFGoodrich fått den hårda vägen sipprar sedan ned från tävlingsdäcken till uppskattade konsumentdäck som All-Terrain T/A® KO2, vilka utformats för lång livslängd och extremt bra grepp.

Dakarrallyt må vara världens hårdaste laboratorium men BFGoorich Tires tävlar för att vinna – inte bara lära. Efter den första klassegern i Paris-Dakar 1993 följde BFGoodrich upp med ett dussin totalsegrar i Dakar, inklusive tio raka segrar från 2002 till 2012.

1993:                BFGoodrich vinner FIA Cross-Country Rallies World Cup-mästerskapet för tvåhjulsdrivna bilar med Jean-Louis Schlesser, samt klassegern i Paris Dakarrallyt.
1999 – 2000:     BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Jean-Louis Schlesser
2002 – 2003:     BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Hiroshi Masuoka i en Mitsubishi Pajero
2004:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Stephane Peterhansel i en Mitsubishi Pajero, och tar hem 1:a, 2:a och 3:e platserna
2005:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Stephane Peterhansel i en Mitsubishi Pajero
2006:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Luc Alphand i en Mitsubishi Pajero / Montero Evo
2007:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Stephane Peterhansel i en Mitsubishi Pajero/ Montero Evo
2009:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Giniel de Villiers i en Volkswagen Touareg
2010:                BFGoodrich vinner Dakarrallytmed Carlos Sainz i en Volkswagen Touareg
2011:                BFGoodrich vinner Dakarallyt med Nassar Saleh Al-Attiyah i en Volkswagen Touareg
2012:                BFGoodrich vinner Dakarrallyt med Stephane Peterhansel i en Mini Cooper

För ytterligare information vänligen kontakta:
Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Tel: 46 8 709 07 76, mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om BFGoodrich® Tires
Med en mer än 100-årig tradition bakom sig verkar BFGoodrich® Tires målmedvetet för att erbjuda högprestandadäck till dem som har en passion för att köra i praktisk taget alla miljöer. Genom att kombinera teknisk expertis med 45 års erfarenhet av motorsport kan BFGoodrich leverera däck för en rad körupplevelser, från högprestandadäck för allmänna vägar till terrängdäck med ett gemensamt tema – extrema prestanda. Uppgradera dina prestanda med BFGoodrich och se vad våra däck kan göra för dig på www.BFGoodrichTires.com, på Facebook www.Facebook.com/BFGoodrichTires eller på Twitter, @BFGoodrichTires.

Taggar:

Citat