Bokslutskommuniké 2000

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2000 · Biacores snabba tillväxt fortsätter. Försäljningen i fjärde kvartalet var 20% högre än under det exceptionellt starka sista kvartalet 1999. Helårsförsäljningen ökade med 29% till 438,8 MSEK. · SPR etableras i ökande grad som nyckelteknologi inom läkemedels- och bioteknikindustrin med globalt stark efterfrågan som följd. · Vinst per aktie ökade med 14% till 6,02 SEK, samtidigt som 15 MSEK satsades utöver ordinarie utvecklingsprogram för att den unika 'SPR array chip'-teknologin snabbast möjligt skall kunna kommersialiseras. · Det första av de nya högprestandasystemen, BIACORES51, för optimering av nya läkemedelssubstanser och speciella ADME*-tillämpningar, kommer att lanseras under tredje kvartalet 2001. · Samarbetet med Millennium Pharmaceuticals kring 'SPR array chip'- teknologin utvecklas väl. Nyckelpersoner har rekryterats. En ytterligare ökning av resurserna för denna höginnovativa teknologi planeras 2001. · Biacore väntar sig fortsatt stark tillväxt och räknar med att försäljningen 2001 ökar med mer än 20%. EKONOMISK INFORMATION Biacores årsredovisning kommer att distribueras till aktieägarna i mitten av april och kommer då även att vara tillgänglig på företagets hemsida. Under 2001 avser Biacore att offentliggöra delårsrapporter enligt följande: Januari-mars onsdagen den 9 maj Januari-juni måndagen den 23 juli Januari-september fredagen den 19 oktober För vidare information: Lars-Göran Andrén, Arbetande styrelseordförande, tel 0708-54 02 34 Ulf Jönsson, Verkställande direktör, tel 018-67 57 52 Lars-Olov Forslund, Ekonomi/Finansdirektör, tel 018-67 57 08 eller 0708-76 56 73 Jan Isoz, Investor Relations, tel 0708-10 31 17 Ytterligare information om Biacore finns på företagets hemsida www.biacore.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00370/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00370/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén