Sverige bakom tillväxt för BIGBANK

BIGBANK växte kreditportföljen med 2,2 procent under tredje kvartalet 2014 och Sverige var det land som bidrog mest till ökningen. Den svenska verksamheten står nu för 14,1 procent av BIGBANKs totala kreditutlåning, vilket kan jämföras mot 13,3 procent efter föregående kvartal. Kvartalsrapporten visar också att svenska kunder är bäst av kunder på alla marknader när det gäller att betala tillbaka lån i tid.

Bankens vinst före nedskrivningar ökade med 35,7 procent till 10,1 miljoner euro under kvartalet. Det är 35,7 procent mer än motsvarande kvartal förra året.

”BIGBANK växer med lagom hastighet och fortsätter att lansera ny produkter och tjänster som kan konkurrera med storbankerna,” säger Kaido Saar, VD på BIGBANK

”Vi har nyligen gjort betydande satsningar på den estländska marknaden för att bidra till att förbättra landets lånemarknad. Vi anser att räntenivåerna på lån ytterligare kan sänkas och det är viktigt att både utlånare och låntagare gör noggranna bedömningar. Det i sin tur kräver utökade möjligheter än vad som finns tillgängligt i nuläget.”

”Vi har tagit initiativ att införa den typ av positivt kreditregister som finns på många håll i Europa. även i Estland. Större aktörer på marknaden har reagerat negativt på förslaget samtidigt som många konsumenter anser att det bör övervägas,” säger Kaido Saar.

”Det är min uppfattning att det kommer ta tid att förändra detta i Estland. Konsumenter måste vänja sig vid tanken att utlåning kräver omfattande analys och betänkande. Banker och kreditinstitut behöver få information om lånsökandes befintliga lån för att ta bättre beslut om nya lån. Om utlånare får veta om lånesökandes nuvarande månatliga lånekostnader, totala lånesummor och kreditbeteende blir det tydligare om den som söker ett lån kan klara av det nya lånet eller inte.”

Nettovinsten för tredje kvartalet var 3,8 miljoner euro, en ökning med 63,5%, eller 1,5 miljoner euro, jämfört med motsvarande period föregående år. Tillgångarna i BIGBANK Group uppgick i slutet av september 2014 till 316 miljoner euro, en ökning med 1,1 miljoner euro jämfört med föregående kvartal.

Ränteintäkterna under kvartalet uppgick till 16 miljoner euro, en ökning med 18,5 procent eller 2,5 miljoner euro, jämfört med samma period föregående år. Ökningen beror på att kreditportföljen växt. Räntekostnaderna uppgick i tredje kvartalet till 1,9 miljoner euro, en ökning med 100 000 euro eller 6,2 procent.

BIGBANK Group hade i slutet av tredje kvartalet 178 000 aktiva låneavtal, varav 43 000 i Estland, 70 000 i Lettland, 33 000 i Litauen, 16 000 i Finland, 10 000 i Spanien och 6000 i Sverige. I kvartalsrapporten går också att utläsa att svenska låntagare är bäst av alla marknader när det gäller att betala tillbaka sina lån i rätt tid.

För mer information om kvartalsresultatet, vänligen besök:

För mer information, vänligen kontakta:

Kaido Saar, VD för BIGBANK

E-post: kaido.saar@bigbank.ee, Tel: +372 6 681 837

Om BIGBANK
BIGBANK AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. BIGBANK har 477 anställda, varav 212 i Estland, 97 i Lettland, 70 i Litauen, 36 i Finland, 39 i Spanien och 23 i Sverige. Företaget hade totalt 12 kundtjänstkontor; 3 i Estland, 3 i Lettland, 5 i Litauen och ett i Spanien.