NY BOK: Fotspår - om hiv och om att leva

Report this content

Nya boken Fotspår är en samling krönikor där författaren Steve Sjöquist utgår från sina egna erfarenheter av hur det är att leva med hiv. Boken finns nu ute i bokhandeln. Media kan beställa recensionsexemplar från Bilda Förlag, som givit ut boken.

”Jag tycker om att ta långa promenader längs sandstränder. Det är på stranden som tankar och känslor och upplevelser får ta plats och komma som de själva vill, helt osorterade. Där tar jag hela livet i anspråk och låter tankarna flöda. Det är just det jag vill skriva om – livet. Om de spår som de många åren med hiv har lämnat i mig.”

Nu finns Steve Sjöquists krönikor samlade i bokform, illustrerade med vackra svartvita foton av välmeriterade norske fotografen Per Miljeteig. Steves intresse för existentiella frågor fick nya dimensioner när han som 31-åring fick veta att han var hivpositiv. Som utgångspunkt för sitt skrivande har Steve egna erfarenheter av hur det är att leva med hiv i dagens samhälle men han betonar att i många sammanhang har vi alla gemensamma beröringspunkter:

Vad vi kan uppnå när vi vågar göra egna val och släppa vår rädsla och de sociala regler som ramar in våra liv och handlingar, när vi vågar vara bräckliga, när vi vågar gå till botten av oss själva och när vi kan tala om det som är svårt.

Fotspår är ingen solskenshistoria men den har djupa bottnar i livets allmänmänskliga frågor och visar på styrkan vi finner hos varandra när vi möts på riktigt. Steve Sjöquist är författare och föreläsare.

Läkaren Barbro Westerholm medverkar i ett inledande kapitel. Westerholm har tidigare varit generaldirektör för Socialstyrelsen och ordförande i Läkare mot AIDS. Hon är idag riksdagsledamot för folkpartiet.

Bokfakta:
ISBN-nummer: 978-91-574-8134-4
164 sidor, 140x200mm, hårdband
Utgiven av Bilda Förlag, tel 08-709 04 00
Fax 08-709 05 30, kundtjänst@bildaforlag.se, www.bildaforlag.se

För mer information och beställning av recensionsexemplar kontakta:
- Elisabet Helldorff, redaktör och projektledare
E-post:
elisabet.helldorff@bildaforlag.se
Telefon: 08 – 709 04 34, 070 – 659 0794

Om Bilda Förlag:
Bilda Förlag är ett kunskapsförlag som erbjuder böcker och studiematerial för inspirerande och berikande lärande. Våra böcker säljs i bokhandeln, internetbokhandeln och direkt från vår kundtjänst. Mer information: www.bildaforlag.se.

Taggar: