Berghs-studenter förpackar livsviktig hjälp för UNICEF

BillerudKorsnäs ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.

BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, PACKCHALLENGE:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort, den som vill kan sedan ge bort detta som till exempel julklapp eller födelsedagspresent. Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.

Lösningen ska:

Upplevas som enkel att förstå och lätt att köpa.

Förstärka kunskapen och känslan av att det är ”på riktigt”.

Kunna användas i många olika typer av butiksmiljöer.

Kännas schysst att köpa och värdefull att få.

Vara relevant under hela året.

Vara till någon del fiberbaserad.

Vara kostnadseffektiv att framställa och distribuera.

Innovation och användande av ny teknik kommer att premieras, under förutsättning att det tillför kundvärde och är relevant.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober.

- Berghs School of Communication är en av världens bästa kommunikationsskolor. Samarbetet är mycket viktigt för oss eftersom det ger en värdefull injektion av nytänkande samtidigt som vi i kursplanen får möjlighet att får visa de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. Att
uppgiften i år stödjer UNICEF:s arbete känns värdefullt och mycket relevant, säger Jimmy Nyström, Business Development Director, BIllerudKorsnäs.

- UNICEF har en lång historia av att arbeta med innovationer där vi använder nya teknologier och material för att öka effektiviteten i vårt fältarbete och nå fram till utsatta barn över hela världen. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det lika viktigt för oss att hitta innovativa sätt att öka vår insamling. PACKCHALLENGE är ett fantastiskt initiativ och vi ser verkligen fram mot resultatet av elevernas arbete, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, UNICEF Sverige.

Berghs School of Communication har utsetts till vinnare av Cannes Future Lion 2009, 2010, 2014 och 2015.

Läs mer om PACKCHALLENGE:15 på www.packchallenge.se

Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig, UNICEF Sverige, 070-995 59 16 ingeborg.ekblom@unicef.se

Pål Pettersson, programansvarig Communication Design/Grafisk Design, Berghs School of Communication, 070-254 02 39, pal.pettersson@berghs.se

Thea Tyvi, kursansvarig, Berghs School of Communication, 070-529 66 32, thea@tyvi.se