BillerudKorsnäs prisas för klimatarbete i världsklass

BillerudKorsnäs arbete för att minska koldioxidutsläpp och strategi för att möta hotet om klimatförändring prisas med en placering på CDP:s A-lista för företag som visar globalt ledarskap inom klimatförbättrande åtgärder.

Endast fem procent av de företag som rapporterar till CDP:s klimatförändringsprogram har kvalificerat sig för placering på A-listan, BillerudKorsnäs är ett av dessa. Syftet med listan är att uppmärksamma företagens insatser för att minska klimatförändringarna under det senaste verksamhetsåret. Listan sammanställs på uppdrag av 822 institutionella investerare som förvaltar mer än en tredjedel av världens investerade kapital.

- 2015 är ett viktigt år för vårt klimat och klimatkonferensen i Paris, COP21, är en milstolpe. I kampen mot klimatförändringarna måste alla delar av samhället delta och vi är mycket glada över att BillerudKorsnäs engagemang i frågan nu fått ett erkännande av CDP.  Vi har under många år arbetat fokuserat med energieffektivitet och med att minska våra egna utsläpp av växthusgaser. Dessutom ser vi att våra förnybara förpackningsmaterial och lösningar bidrar positivt genom att ersätta fossila material, säger Henrik Essén, BillerudKorsnäs Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör.

BillerudKorsnäs uppmärksammas även för sin detaljerade och transparenta klimatrapportering genom att listas på Nordic Climate Disclosure Leadership Index (CDLI). Inrapporterade uppgifter bedöms enligt CDP:s utvärderingsmetod där maxpoäng är 100. Organisationer med resultat bland topp 10 procent utgör Index.  BillerudKorsnäs fick 99 poäng.

CDP, tidigare Carbon Disclosure Project, är en internationell icke vinstdrivande organisation som tillhandahåller ett globalt system för att mäta, rapportera, styra och kommunicera viktig hållbarhetsinformation. CDP arbetar marknadsorienterat tillsammans med bland annat 822 institutionella investerare som förvaltar tillgångar på över EUR 86.000 miljarder, för att sporra företag att rapportera verksamhetens inverkan på miljö- och naturresurser samt vidta åtgärder för att minska den. Mer än 5.500 företag deltog genom att rapportera till CDP 2015.

Läs CDP:s årliga rapport om globala klimatförändringar här.

Henrik Essén, Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör, +46 (0)73-057 38 01, Henrik.Essen@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se