Brand i BillerudKorsnäs fabrik i Karlsborg släckt – produktionsstopp medan sakskador utreds

Såsom har rapporterats i media har det under natten mellan den 5 och 6 september brunnit kraftigt i en byggnad på BillerudKorsnäs fabrik i Karlsborg. Branden uppstod sent på kvällen den 5 september i en enskild byggnad. Branden är nu släckt. Orsaken till branden är ännu ej klarlagd. Produktionen i fabriken är stoppad medan skadorna utreds.

”Vi kan bekräfta att vi har haft en brand i bruket i Karlsborg under natten. Det viktigaste att konstatera är att ingen människa har kommit till skada i branden. Produktionen har stoppats. Hur länge produktionen förblir stoppad vet vi först när skadornas omfattning har klarlagts. Vi har påbörjat en utredning och återkommer med ytterligare information när vi vet mer om konsekvenserna och när produktionen är igång igen”, säger Per Lindberg VD och koncernchef BillerudKorsnäs.

Produktionsanläggningen i Karlsborg tillverkar säck- och kraftpapper samt avsalumassa för affärsområdet Packaging Paper och har en produktionskapacitet på ca 300 000 ton/år.

Susanne Lithander, CFO BillerudKorsnäs AB (publ), tel: 08-553 335 00, susanne.lithander@billerudkorsnas.com

Bernd Schmitz, pressansvarig BillerudKorsnäs AB (publ), tel: 08-553 335 00, bernd.schmitz@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se