Fortsatt satsning på bioplastbarriärer inom Billerud

Billerud integrerar utvecklingsarbetet inom området bioplaster och andra framtida material som tidigare skett inom dotterbolaget Tenova Bioplastics AB. Billerud förvärvade Tenova Bioplastics AB 2009 för att fördjupa kunskapen och utforska nya möjligheter att kombinera bioplast med papper i smarta förpackningar. Nu integreras utvecklingsdelen helt i Billerud.

I samband med detta kommer produktionsverksamheten som idag är förlagd till Åby att överföras till det norska bolaget BioBag International AS. Billerud blir i och med övergången minoritetsägare i det norska företaget. Inom vissa utvecklingsprojekt kommer Billerud att ha ett nära samarbete med BioBag.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl 14:00 den 1 december 2011.

Billerud – ”The Natural Part in Smarter Packaging”.  Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar. Billerud har en världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade förpackningspapper. Billerud omsätter ca MSEK 9 000 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.billerud.se

Taggar: