• Billerud AB/

Introducerar första djupdyket i BillerudKorsnäs Consumer Panel: ”Packaging Sustainability” för hjälpsamma varumärken

Förpackningar är en tydlig kontaktpunkt med konsumenter, oavsett försäljningskanal, och därmed ett strategiskt verktyg för varumärken som stödjer människors ökande ambition att bli mer hållbarhetsorienterade i vardagliga handlingar och val. BillerudKorsnäs djupdyk Packaging Sustainability for Helpful Brands visar att varumärkesägare som tydligt gör det möjligt för konsumenter att agera mer hållbart är i hög global efterfrågan.

I BillerudKorsnäs Consumer Panel 2017 tilldelades högsta indexpoäng möjligheten för varumärken att särskilja sig genom packaging sustainability. Att ge konsumenter som vill agera mer hållbart tydliga fördelar. Exempelvis genom enklare återvinning, minskat livsmedelsavfall eller ett fördelaktigt andra och tredje användningsområde för förpackningar.

Dessa fördelar, om de kommuniceras, skulle vara kraftfulla för att visa att man är ett hjälpsamt varumärke. De långsiktiga vinnarna kommer att vara varumärken och företag som uppfattas som verkligt hjälpsamma - eftersom konsumenter (och B2B-kunder) då känner att de är en del av lösningen - inte problemet.

Ur innehållet:

• Hjälpsamma varumärken - en nyckel till framgång
    Att vara hjälpsam är ett generellt, holistiskt synsätt i affärsmodellen som omfattar både varför och hur man gör affärer. Det handlar också om att arbeta nära kunderna - att lyssna, interagera och innovera för att underlätta för dem att agera på ett hållbart sätt.
  • Hjälpa konsumenten att bli en hjälte
    Om varumärkesägare och det stöd, inspiration och innovation som de kan ge för att underlätta för konsumenter att agera rätt.
  • Förpackningen som ett strategiskt verktyg
    Varumärkesägare som kan aktivera och engagera konsumenter, kommunicera förpackningens värde och funktionalitet och få konsumenterna att känna att deras beteende har en positiv inverkan, kommer att belönas genom preferens och lojalitet.
  • Förpackningen som en möjliggörare för hållbarhet
    Matavfall är högsta prioritet för konsumenter då de diskuterar globala utmaningarna som förpackningar kan hjälpa till att lösa i framtiden.
  • Förenkla återvinning
    Att förenkla återvinning och göra det lönsamt står högst upp på konsumenternas lista över drömresultat från framtida förpackningsinnovation.
  • Att gå längre än det uppenbara
    Konsumenter efterfrågar sann innovation - nya idéer som förändrar förpackningens roll i deras vardag.

Ladda ner rapporten, läs vår story om hur hjälpsamma varumärken har en stor möjlighet att vinna marknadsandelar och se vår videoserie om Packaging Sustainability på:

Fler rapporter och trender om Packaging Sustainability på https://www.billerudkorsnas.se/trender

Om BillerudKorsnäs Consumer Panel
Undersökningen genomfördes online i maj 2017 av Syno International / Cint på uppdrag av BillerudKorsnäs. Ett representativt urval av 3 300 personer baserat på kön och ålder (18-65 år) deltog från 16 städer: Berlin, Delhi, Jakarta, Kairo, Karachi, Lagos, London, Los Angeles, Manila, Mexico City, Mumbai, New York, Paris, Shanghai, Stockholm och Tokyo. BillerudKorsnäs Consumer Panel och Packaging Sustainability Index är en återkommande serie av undersökningar för att ytterligare undersöka medborgares syn på packaging sustainability globalt och lokalt.

* Indexet som används i BillerudKorsnäs Consumer Panel är NPA (Net Positive Attitude) och beräknas som andelen konsumenter som svarar på de två mest positiva alternativen av sex, minskat med andelen konsumenter med de två mest negativa alternativen. Med ett genomsnitt på 54,1 NPA värderas Packaging Sustainability högt av vår panel som representerar megastäder runt om i världen.
En megastad definieras av FN som ett storstadsområde med en total befolkning på mer än 10 miljoner människor. Vissa definitioner anger också en miniminivå för befolkningstäthet (minst 2000 personer / kvadratkilometer).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bernd Schmitz, Communications Manager, 070-931 40 50, bernd.schmitz@billerudkorsnas.com