Lieferando först med nya pizzakartonger i Tyskland

Lieferando, en snabbväxande onlineleverantör av hemkörd färdigmat som pizza, pasta och sushi har valt Billeruds papper av 100 % nyfiber för sina nya förbättrade pizzakartonger. Det främsta skälet är att det rena materialet garanterar en hög produktsäkerhet för företagets kunder. Nöjda kunder är det viktigaste för Lieferando, som inte vill kompromissa med förpackningarnas kvalitet.

Produktsäkerhet är en högaktuell fråga och regelverket kring livsmedelsförpackningar är mycket strikt. I pizzans hemland Italien görs pizzakartongerna alltid av nyfiber. Den trenden sprider sig nu norrut och Lieferando introducerar starkare och fräschare pizzakartonger i Tyskland, tillverkade av skandinavisk fiber av högsta kvalitet. Råvarans styrka gör det möjligt att minska förpackningens vikt, och samtidigt förbättras livsmedelsförpackningens tryckegenskaper och renhet.

”Vi är ett nytt företag som vill utmana marknaden med modern teknik och hög kundnöjdhet. Det är därför naturligt att vi söker efter smartare förpackningar som kan framhäva vårt varumärke och skydda våra högkvalitetspizzor på bästa möjliga sätt”, säger Kai Hansen som äger Lieferando.

Kartongerna tillverkas av Schiettinger Gruppe i Auerswalde tillsammans med MB Karton Ernst Behrend i Berlin i Tyskland. Schiettinger Gruppe är ett företag med över hundra års erfarenhet av att producera kartong och wellpapp för en mängd olika användningsområden.

”Vi tror starkt på nyfiberns överlägsenhet och efterfrågan ökar ständigt. Miljö- och hållbarhetsfrågorna står ständigt på dagordningen och vi vill ta vårt ansvar i värdekedjan genom att minska förpackningsvikten och därmed avfallet. Billerud är en självskriven partner för oss eftersom företaget går i spetsen för utveckling av högkvalitativa material för smarta förpackningslösningar”, säger Bernhard Schinner, Production Plant Manager vid Schiettinger.

Billeruds papper tillverkas av 100 % nyfiber och är godkänt för direktkontakt med livsmedel enligt både FDA och BfR, som är USA:s och Tysklands motsvarigheter till svenska Livsmedelsverket. Pappret är komposterbart och återvinningsbart.

För mer information, vänliga kontakta:

Kai Hansen, ägare av Lieferando Berlin, telefon +49 30 2888 657 10, kai.hansen@lieferando.de
Bernhard Schinner, Production Plant Manager, Schiettinger Gruppe, telefon +49 372 086 080,
bschinner@schiettinger.de
Andreas Behrend,
vd, MB Karton Ernst Behrend, telefon +49 30 720 03 00
a.behrend@mb-karton.de
Mikael Andersson,
Sales and Marketing Director Packaging Boards, telefon: +46 555 41 072
mikael.j.andersson@billerud.com
Heinrich Ohlendorf, Sales Director, Billerud Central Europe GmbH, telefon +49 40 320 161 10 heinrich.ohlendorf@billerud.com

Lieferando