SteriKraft® Protect S kompletterar BillerudKorsnäs skyddspapperssortiment

BillerudKorsnäs SteriKraft® Protect, tillverkat av ren cellulosa utan tillsatta polymerer, är ett unikt medicinskt förpackningspapper som är upp till 20 procent starkare än vanligt papper med samma gramvikt. Detta ger mycket speciella egenskaper. Papperet är helt kompatibelt med direkttätande filmer och är mycket kostnadseffektivt, samtidigt som det erbjuder ett betydligt bättre skydd för den förpackade produkten.

Protect S bygger på existerande SteriKraft® Protect EO för lågtemperatursterilisering (EtO & strålning). Protect S ger fullständig kompatibilitet med ångsterilisering (134 °C) med hög porositet och förbättrad våtstyrka. Protect S erbjuder också, precis som Protect EO och BillerudKorsnäs SteriKraft® PeelClean-sortimentet, starka förseglingar och en fiberfri ren avskalning tack vare den avancerade beläggningstekniken för limpressar.

SteriKraft® Protect EO rekommenderas för mer utmanande tillämpningar där kostnadseffektiviteten fortfarande är ett centralt krav, t.ex. för IV-katetrar, stora sprutor, näringstillförsel osv. SteriKraft® Protect S kompletterar denna lista med förfyllda injektionssprutor, stora sjukhuspåsar och dialysfilter m.m. Som alla andra papper i BillerudKorsnäs SteriKraft®-sortimentet, är Protect AR helt godkänt enligt de relevanta avsnitten i SV868 och ISO 11607-1.

– Protect S kompatibilitet med direktförslutning i kombination med ångkompatibilitet och med en betydande ökning i styrka jämfört med standardpapper, allt mycket kostnadseffektivt, fyller ett verkligt behov på marknaden, förklarar Jonathan Andrews, Business Development Director Medical på BillerudKorsnäs.

Världslansering på COMPAMED i Düsseldorf
Nya BillerudKorsnäs SteriKraft® Protect S visas för första gången på mässan Compamed,
“Hightech solutions for medical technology”, den 13–16 november i Düsseldorf, Tyskland. Besök vår monter i Hall 8b G09 för att få veta mer om Protect S och resten av BillerudKorsnäs SteriKraft®-sortiment.

Om BillerudKorsnäs SteriKraft®
BillerudKorsnäs SteriKraft® är ett medicinskt papper som tål olika steriliseringsmetoder och garanterar sterilitet och renhet ända fram tills dess produkten ska användas. Förpackningen bibehåller sin sterilitet i fem år och finns för alla viktigare steriliseringsmetoder. Stark, säker och med mikrobiella barriäregenskaper. För mer information, besök

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonatan Andrews, Business Development Director Medical BillerudKorsnäs, +44 776 993 40 04, jonathan.andrews@billerudkorsnas.com

Taggar: