Bilprovningen firar 50 år

I dag firar Bilprovningen att det är 50 år sedan företaget grundades. Bilprovningen är ett av Sveriges mest uppskattade varumärken. Det är belöningen för många års hårt arbete med trafiksäkerhet och miljö i fokus. Men det är också resultatet av en livslång kärlek till fordon.

Bilprovningen inleder sitt 50-årsjubileum fredagen den 20 september. Firandet pågår på samtliga stationer runt om i landet under hela hösten. Dagen till ära kommer alla kunder att få en liten användbar present. Kunder som också fyller 50 år i år får ett specialerbjudande. De får 50 procent rabatt på den nya tilläggstjänsten e-Diagnos med vilken elektroniken i bilen kontrolleras.

En hyllning till bilar

I anslutning till jubileet har Bilprovningen också tagit fram en film som har premiär på Youtube och Bilprovningens webbplats idag. Du hittar den här http://youtu.be/dkcEGIzE_y4. Filmen, som är inspelad på Bilprovningens station i Sundbyberg-Rissne, är en charmig berättelse om Kjelle, som är en engagerad bilentusiast och trogen kund hos Bilprovningen.

– I filmen hyllar vi det stora engagemanget i bilar och trafiksäkerhet som vi delar med många av våra kunder. Filmen låter kundupplevelsen spegla Bilprovningens utveckling och betydelse för trafiksäkerheten genom åren, säger Benny Örnerfors, vd Bilprovningen.

Bilprovningen har en gedigen erfarenhet av fordonsbesiktning och besiktat långt över 200 miljoner personbilar sedan starten. Bilprovningen har löpande utvecklat servicen och kundbemötandet och har ambitionen att även fortsatt vara kundens främsta val.

Så började det

Bilprovningen grundades 1963 på uppdrag av riksdag och regering. Den 1 juli 1964 startade en provningsverksamhet på sju orter; Stockholm, Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Helsingborg, Arvika och Söderhamn. Under året utökades antalet stationer och vid årsskiftet fanns närmare 40 stationer i Sverige. Obligatorisk kontrollbesiktning infördes den 1 januari 1965 och redan de första åren märktes en kraftig minskning av antalet trafikolyckor.

För mer information om Bilprovningens historia se www.bilprovningen.se/historik.

Bilaga: Stationsförteckning med adress- och kontaktuppgifter.

För mer information kontakta:
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Marit Thorin, kommunikatör, mobil: 0705-66 02 37, e-post: marit.thorin@bilprovningen.se