Bilprovningen uppmärksammar Earth Hour – kunderna uppmanas ”släcka” x 2

Bilprovningen bjuder in pressen till sina stationer lördagen den 29 mars då kunderna som besiktar sina fordon uppmärksammas på Earth Hour genom vykort med en uppmaning om att ”släcka” x 2. Ta chansen att träffa bilister för att se om samt hur de tänker agera för en bättre miljö både på lördag och i allmänhet.

Släck ljuset
Bilprovningen har uppmärksammat Earth Hour flera år i rad, bland annat genom att dela ut "körförbud" och uppmana kunder att ställa bilen. Även i år delas vykort ut för att påverka bilisterna att släcka ljuset, men även för att gå ett steg längre. Det handlar om att stänga av bilens luftkonditionering (AC).

När vi nu går mot varmare tider blir bilens AC allt viktigare för komfort och säkerhet. Förare och passagerare fungerar och reagerar bättre i behaglig temperatur. Men många använder bilens AC hela året, oavsett behov.

Släck bilens AC då den inte behövs
Bilprovningens tips till bilisterna är att bara använda bilens AC när den verkligen behövs. Skälet till detta är att den ökar bränsleförbrukningen med upp till 10 procent, beroende på bilmodell. Dessutom blir bilen påtagligt svagare, eftersom en del av motoreffekten används till bilens AC, istället för att driva bilen.

Nyare bilar med automatisk AC, så kallad ACC, har bättre styrning och då stannar ökningen av bränsleförbrukningen på cirka 3-5 procent.

Om det går långt mellan gångerna då bilens AC används, till exempel under vinterhalvåret, är det viktigt att sätta i gång den då och då så att den fungerar bra när den verkligen behövs.

När: lördagen den 29 mars
Var: På någon av Bilprovningens 42 lördagsöppna stationer, se bilaga
Anmälan: press@bilprovningen.se

För mer information kontakta