• Bilprovningen/

Pressinbjudan till Sveriges största syntest av bilförare – var sjätte förare är en direkt trafikfara

Den 5 november, kl. 09.00-16.00, bjuder Synoptik och Bilprovningen in media till den årliga Synbesiktningen – Sveriges största syntest av bilförare. Under denna dag erbjuder vi cirka 3 000 bilister att testa sin syn samtidigt som fordonet besiktas på Bilprovningen. Undersökningen har tidigare år visat att var sjätte bilist börjar se oskarpt redan på två meters avstånd och utgör därför en direkt trafikfara.

Vad: Synbesiktningen – Sveriges största syntest av bilförare.

När: 5 november, kl. 09.00-16.00

Var: På 49 av Bilprovningens stationer (se stationsförteckning i bilaga)

För att boka intervjuer med Synoptiks och Bilprovningens personal i samband med Synbesiktningen, vänligen kontakta:

Olof Mattson
Presskontakt Synoptik
olof.mattson@perspective.se
Cecilia Blom Hesselgren
Kommunikationschef Bilprovningen
cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är en gemensam kampanj för Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull bilkörning. Under 6 år har totalt 18 000 syntester genomförts, och resultatet har visat att omkring 17 procent av förarna har en syn som är direkt trafikfarlig då de börjar se oskarpt redan på två meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarna ökar som mest.

Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 115 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Kort om Bilprovningen
Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 96 stationer och 650 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2014 omsatte företaget 719 MSEK. Bilprovningen grundades 1963 och ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.