Bio-Works skapar prominent Scientific Advisory Board

Bio-Works har rekryterat fyra framstående forskare med industrierfarenhet till sin Scientific Advisory Board (SAB). Syftet med SAB är att ha kvalificerade rådgivare för strategiska och taktiska frågor avseende Bio-Works teknik-, produkt- och marknadsfokus.

Bio-Works har under våren och sommaren rekryterat följande rådgivare till bolagets SAB:

Dr. Per Möller har en bakgrund som organisk kemist från Nobelpristagaren Arvid Carlssons laboratorium. Han har mer än 35 års erfarenhet från kromatografiområdet inklusive kromatografimediaverksamhet, läkemedelsutveckling, uppskalning och GMP produktion av biologiska läkemedel. Dr. Möller arbetar sedan 2007 för PolyPeptide Group, som är världsledande inom tillverkningen av peptider.

Professor Jurgen Hubbuch är chef vid institutet för ingenjörsvetenskaperna inom ”Life Sciences” på Karlsruhes tekniska universitet i Tyskland. Han är medgrundare av GoSilico, ett bolag med fokus på kromatografiska experiment som simuleras in-silico. Professor Hubbuch har mer än 15 års erfarenhet inom kemiteknik, bioteknisk processutveckling och separation av biomolekyler från ledande positioner vid universitetet i Karlsruhe, Danmarks tekniska universitet och Heinrich Heine universitetet i Dusseldorf i Tyskland.

Dr. Stuart Jordan är “Principal Scientist” för reningsteknologier och enzymer inom

Novo Nordisk Pharmatech A/S. Hans specialiteter inkluderar seniort projektlederskap, identifiering och utveckling av reningsteknologier, strategisk ledarskap av forskning, processutveckling och teknologiöverföring till produktion.

Dr. Jörg Thömmes är chef för CMC (Chemistry and Manufacturing Controls) vid Bill & Melinda Gates medicinska forskningsinstitut. Hans bakgrund innehåller studier vid universitetet i Dusseldorf och universitetet i Bonn i Tyskland. Dr.Thömmes har också haft ledande positioner för teknisk utveckling och produktion hos Biogen Idec och Visterra.

De olika aspekterna av dessa SAB medlemmars erfarenheter och styrkor kommer stärka bolagets externa profil, förbättra våra strategiska och taktiska vägval och därmed förstärka våra tillväxtmöjligheter över tid. Bio-Works är därför mycket nöjda över att kunna rekrytera dessa starka individer till vårt SAB.

Mats Johnson, VD på Bio-Works:
”Vi är extremt glada över att kunna presentera dessa fyra eminenta medlemmar i vår nybildade SAB. De kommer på ett mycket bra sätt kunna addera till och stödja vidareutvecklingen av bolaget med sina kunskaper, erfarenheter och stora nätverk. Vi fortsätter att steg för steg bygga bolaget enligt vår plan.”

För ytterligare information, vänligen besök Bio-Works webbplats, www.bio-works.com eller kontakta: Mats Johnson, VD för Bio-Works, e-post: mats.johnson@bio-works.com, telefon: +46 70 516 53 37.

Bio-Works är ett bioteknikbolag som utvecklar, producerar och säljer innovativa separationsmedieprodukter baserade på agaros för att rena proteiner, peptider och andra biomolekyler. Bolagets produkter används huvudsakligen för att rena biologiska läkemedel och diagnostiska produkter, från forskningsfasen till produktion i stor skala. Produkterna säljs globalt dels genom den egna organisationen, dels via distributörer. Bio-Works anläggning finns i Uppsala Business Park i Uppsala, Sverige. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.