Q-Mejerierna lanserar drickyoghurt med BioGaias hälsobakterier

BioGaia AB har tecknat ett exklusivt avtal med Kavli Holding AS i Norge som ger Kavli rättigheter att använda BioGaias patenterade hälsobakterie Lactobacillus Reuteri Protectis i mejeriprodukter i Norge. Kavli's dotterbolag Q-Meirierne AS lanserar nu, BioQ-drickyoghurt på den norska marknaden.

Kavli är en 115 år gammal livsmedelskoncern som ägs av en stiftelse; O. Kavli och Knut Kavli's Almennyttige Fond. Stiftelsen är ensamägare av Kavlikoncernen och delar av vinsten från företaget går till Kavli-fonden och dess allmännyttiga verksamhet. Varje år tilldelas medel för olika projekt inom fondens områden. Tilldelningen görs av styrelsen i Kavli-fonden och sker helt oberoende av koncernens övriga verksamhet. Kavli tillverkar en stor variation av livsmedelsprodukter som säljs i mer än 50 länder.