Spädbarn med kolik skriker mindre med BioGaias droppar

En nordamerikansk studie på 52 spädbarn med kolik visar att barn som fick Lactobacillus reuteri Protectis skrek och gnällde mindre jämfört med barn som fick placebo.
Den nyligen publicerade studien är den fjärde positiva kolikstudien med Lactobacillus reuteri Protectis och resultaten bekräftar de positiva resultaten från tidigare studier.

”Kolik är en av de saker som orsakar störst oro bland spädbarnsföräldrar och både läkare och föräldrar har länge kämpat med bristen på behandlingsalternativ för att lindra koliksymptom hos spädbarn”, säger Gideon Koren, professor vid universitetet i Toronto och forskare vid The Hospital for Sick Children, Toronto, Kanada, där studien genomfördes. ”Det är mycket viktigt att utvärdera probiotika med samma vetenskapliga noggrannhet som används för läkemedel. Vi har använt dessa rigorösa metoder och visat att denna probiotika kan hjälpa spädbarn."

Mindre skrik redan efter en vecka
Efter sju dagars behandling minskade skrik och gnäll med mer än 40 minuter per dag hos spädbarnen som fått Lactobacillus reuteri Protectis, medan man i stort sett inte såg någon minskning alls i placebogruppen. Skrik och gnäll fortsatte att minska kraftigt i gruppen som fått Lactobacillus reuteri Protectis under hela den 21 dagar långa studieperioden. I placebo-gruppen var denna minskning signifikant mindre.

Studien publicerades i den ansedda medicinska tidskriften Journal of Pediatrics den 24 oktober 2014. Mer information om kolik, detaljer om studien samt tidigare kolikstudier med Lactobacillus reuteri Protectis finns via länkarna.

”Med denna studie – den fjärde oberoende, positiva studien med Lactobacillus reuteri Protectis på kolik – har vi ytterligare förstärkt vår position inom det pediatriska området. Vidare är det värdefullt att vi nu även har starka data inom detta område från en studie gjord i Nordamerika”, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

2014-10-22 BioGaia AB Delårsredogörelse 1 januari-30 september 2014

2014-08-20 BioGaia AB Delårsredogörelse 1 januari-30 juni 2014
2014-06-26 BioGaia expanderar i Eslöv

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 24 oktober 2014 kl 09.00.

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se

Med denna studie – den fjärde oberoende, positiva studien med Lactobacillus reuteri Protectis på kolik – har vi ytterligare förstärkt vår position inom det pediatriska området. Vidare är det värdefullt att vi nu även har starka data inom detta område från en studie gjord i Nordamerika.
Peter Rothschild, vd, BioGaia