Årsstämma i BioInvent International AB

Lund, Sverige – 24 april 2014 – BioInvent International AB (OMXS:BINV)

På BioInvents årsstämma den 24 april fattades beslut om att bemyndiga styrelsen att emittera nya aktier. Samtliga styrelseledamöter omvaldes av årsstämman.

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget samt att till förfogande stående fritt eget kapital om 14 541 267 kr skulle överföras i ny räkning.

Årsstämman beviljade styrelsens ledamöter och respektive verkställande direktör ansvarsfrihet, beslutade om omval av de ordinarie styrelseledamöterna Björn O. Nilsson, Lars Backsell, Dharminder Chahal, Lars Ingelmark, Jonas Jendi och Elisabeth Lindner. Årsstämman omvalde även Björn O. Nilsson som styrelseordförande.

Arvode till styrelsen beslutades oförändrat utgå med 400 000 kronor till styrelsens ordförande och med 160 000 kronor till envar av övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Härutöver beslutades om arvode om 50 000 kronor till revisionsutskottets ordförande, om 40 000 kronor till envar av övriga ledamöter i revisionsutskottet och om 20 000 kronor till envar av ledamöterna i ett eventuellt ersättnings­utskott. Arvode för utskottsarbete ska dock inte utgå till styrelsens ordförande.

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Slutligen bemyndigade stämman styrelsen att besluta om emission, med eller utan avvikelse från företrädesrätten, av högst så många aktier som motsvarar 15 procent av det registrerade aktiekapitalet, i syfte att öka bolagets finansiella flexibilitet, att tillföra bolaget nya ägare av strategisk betydelse och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

-- SLUT --

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer. I bolagets pipeline finns för närvarande tre produktkandidater för behandling av cancer.

Bolagets har en unik kompetens att utveckla antikroppsbaserade läkemedel från idé till sen klinisk fas. Screeningverktyget F.I.R.S.T.TM och antikroppsbiblioteket n-CoDeR® är två patenterade verktyg som möjliggör identifikation av relevanta humana antikroppar och disease targets under discovery-fasen. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners som finansierar utvecklingen av nya läkemedel och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning. Sådana partners inkluderar Bayer Pharma, Daiichi Sankyo, Les Laboratoires Servier och Mitsubishi Tanabe Pharma. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Michael Oredsson                                               Björn O. Nilsson
VD och koncernchef                                           Styrelseordförande
046-286 85 67                                                     070-218 15 00

Juridisk friskrivning

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2014 kl. 12.45.