BioInvent avslutar pågående fas II-studie med BI-505

Lund, Sverige – 9 december 2016 – BioInvent International (OMXS: BINV) meddelar att företaget avslutar sin pågående kliniska fas II-studie med BI-505 i patienter med multipelt myelom. Beslutet baseras på BioInvents analys och diskussion med den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA, som utfärdade ”full clinical hold” för BI-505 i november 2016.

Den avslutade studien, som genomfördes i samarbete med Penn Medicine, var inriktad mot en specifik grupp patienter med multipelt myelom som genomgår autolog stamcellstransplantation med högdosmelfalan.

BioInvent International AB (OMXS: BINV) är inriktat på att utveckla first-in-class och best-in-class antikroppsbaserade immunterapeutiska läkemedel mot cancer. Bolagets kliniska program inkluderar BI-1206, i fas I/II mot non-Hodgkins lymfom och kronisk lymfatisk leukemi, BI-505 mot multipelt myelom och TB-403, i samarbete med Oncurious, för närvarande i fas I/II mot medulloblastom. BioInvent har en spännande preklinisk pipeline av nya antikroppar riktade mot målstrukturer såsom regulatoriska T-celler (T-reg) och tumörassocierade makrofager (TAMs). BioInvent har även forskningssamarbeten med ledande akademiska institutioner, däribland University of Southampton, Cancer Research UK och Penn Medicine. BioInvent genererar intäkter från globala samarbetsavtal, med bland annat Bayer Pharma, Daiichi Sankyo och Mitsubishi Tanabe Pharma, samt från den egna anläggningen för produktion av antikroppar för forskning fram till kliniska prövningar i sen fas.

Michael Oredsson

Denna information är sådan information som BioInvent International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 december 2016 kl. 16.45 CET.