BioInvent delårsrapport 1 januari – 30 juni 2016

Fortsatta framsteg inom projekten, samt nytt avtal inom antikroppstillverkning

Andra kvartalet 2016, april - juni

• Nettoomsättning april - juni 2016 uppgick till 10 (3,7) MSEK.
  • Resultat efter skatt april - juni 2016 uppgick till -27 (-25) MSEK.
  • Resultat efter skatt april - juni 2016 per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,10 (-0,19) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksam-heten och investeringsverksamheten april - juni 2016 uppgick till -27 (-31) MSEK.

Första halvåret 2016, januari - juni

• Nettoomsättning januari - juni 2016 uppgick till 40 (4,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt januari - juni 2016 uppgick till -27 (-47) MSEK.
  • Resultat efter skatt januari - juni 2016 per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,13 (-0,39) SEK.
  • Likvida medel per 30 juni 2016 uppgick till 224 (63) MSEK. Kassaflöde från den löpande verksamheten och investerings-verksamheten januari - juni 2016 uppgick till -26 (-51) MSEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet och efter rapportperiodens utgång

• BioInvents företrädesemission om 191 miljoner kronor slutfördes i april 2016. 85,4 procent av emissionen tecknades med stöd av teckningsrätter. 7,8 procent av emissionen tecknades utan stöd av teckningsrätter och resterande del, 6,8 procent, tecknades av emissionsgaranter. Parallellt med företrädesemissionen genomförde BioInvent en riktad emission till den USA-baserade health care-investeraren Omega Funds om 43 MSEK.
  • BioInvent meddelade i april 2016 att fas II-studien med BI-505 erhållit myndighetstillstånd att inleda rekrytering av patienter med multipelt myelom. Den första patienten inkluderades i maj.
  • BioInvent meddelade i maj 2016 starten av en fas I/IIa-studie för att utvärdera säkerheten, tolerabiliteten och den preliminära effekten av TB-403 vid behandling av återkommande eller refraktära medulloblastom, en sällsynt, livshotande hjärntumör som främst drabbar barn.
  • BioInvents styrelseledamot Dharminder Chahal ökade i maj 2016 sitt aktieinnehav i bolaget genom förvärv av 13 980 000 aktier. Efter transaktionen hade Dharminder Chahal 5,02 procent av utestående aktier och röster i BioInvent. Dharminder Chahal har avböjt omval och är efter årsstämman den 12 maj 2016 inte längre styrelseledamot.
  • BioInvent meddelade i juli 2016 att bolaget tecknat avtal med Alligator Bioscience AB rörande processutveckling och tillverkning av Alligators nya bispecifika antikropp ADC-1015. Avtalet förväntas generera intäkter på drygt 20 miljoner kronor, varav majoriteten under 2017.

VD:s kommentar
”BioInvent har under årets andra kvartal ytterligare stärkt det fundament som vi bedömer är nödvändigt för bolagets långsiktiga värdebyggande.

Vi har nu en klinisk portfölj som innehåller tre program som syftar till att behandla olika svåra cancersjukdomar med våra unika immunonkologiska antikroppar. Under kvartalet erhölls de sista myndighetstillstånden för tre kliniska prövningar vilka har inletts eller planeras rekrytera under året. I maj inkluderades den första patienten i fas II-studien med BI-505 – en potentiell ny behandling av den obotliga blodcancersjukdomen multipelt myelom. Dessutom inleddes en fas I/II-studie där antikroppen TB-403 undersöks i barn och ungdomar med återfall i medulloblastom. Myndighetstillstånd erhölls även för studien av BI-1206 för behandling av kronisk lymfatisk leukemi och non-Hodgkins lymfom, där inkludering av patienter planeras ske under hösten.

BioInvents portfölj av kliniska projekt härstammar från bolagets banbrytande prekliniska forskning. Under de senaste åren har intresset för BioInvents vetenskapliga framsteg inom det immunonkologiska området ökat. Detta har bland annat tagit sig uttryck i uppmärksammade artiklar i några av de högst rankade vetenskapliga tidskrifterna och i prestigefyllda forskningssamarbeten med ledande akademiska grupper i både Storbritannien och USA. Parallellt med det omfattande arbete som pågått under kvartalet med att förbereda och genomföra kliniska prövningar med BI-1206, BI-505 och TB-403, har aktiviteten i BioInvents prekliniska läkemedelsprojekt varit fortsatt hög. Dessa projekt beskrivs längre ner i rapporten.

Dessutom har vi under våren stärkt BioInvents förmåga att i egen regi producera antikroppar, inte minst genom beslut om att investera i en så kallad Single Use Bioreactor. Detta är till gagn för utvecklingen av våra interna projekt, men kan även rendera intäkter då vi utnyttjar vårt kunnande och vår produktionskapacitet för att förse externa bolag med antikroppar. Det produktionsavtal som ingicks med Alligator Bioscience tidigare i juli är ett exempel på det senare, och beräknas generera intäkter om drygt 20 miljoner kronor.

Genom de framsteg som BioInvent gjort inom de prekliniska, kliniska och produktionstekniska områdena har vi skapat ett starkt fundament för långsiktigt värdebyggande. Bolagets förmåga att leverera i enlighet med sin strategi, har gjort det möjligt att under våren framgångsrikt genomföra två nyemissioner som resulterat i en solid finansiell situation och en förstärkt ägarbas. Förutsättningarna för det fortsatta arbetet med att utveckla morgondagens immunonkologiska läkemedel är därmed utmärkta.”, säger Michael Oredsson, VD för BioInvent.

Kontakt
Frågor med anledning av denna rapport besvaras av Michael Oredsson, VD, 046-286 85 67, mobil 0707-18 89 30. Rapporten finns även att tillgå på www.bioinvent.com

Denna information är sådan information som BioInvent International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 juli 2016 kl 08.40 CET.

BioInvent International AB, listat på Nasdaq Stockholm, utvecklar immunonkologiska läkemedel. Med ett av världens största antikroppsbibliotek och en unik, egenutvecklad metod kan BioInvent identifiera optimala angreppspunkter och antikroppar för behandling av olika tumörtyper.
BioInvent har för närvarande tre egna projekt i eller nära klinisk fas, två tillverkningsavtal och forsknings- och/eller licensavtal med sju globala läkemedelsföretag.
BioInvent genomför en uppgradering av sin egen anläggning för produktion av antikroppar och installerar en Single Use Bioreactor (SUB). Härigenom säkrar BioInvent förmågan att stödja sin egen växande pipeline, samtidigt som man kan erbjuda tillverkningstjänster till utvalda partners.