BioInvent har erhållit milstolpsbetalningar från Bayer och Servier

Lund, Sverige – 7 juli, 2014 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelade idag att två separata milstolpsbetalningar erhållits, tillsammans värda 1 miljon EUR, till följd av att milstolpar uppnåtts inom ramen för samarbeten med Bayer Pharma AG (Bayer) och Servier.

Ersättningen från Bayer erhölls när den första patienten inkluderats i en klinisk fas I-studie med en antikropp som identifierats från BioInvents n-CoDeR®-bibliotek.

Milstolpsbetalningen från Servier erhölls när utveckling av antikroppar nått in vivo proof of concept. Antikropparna har identifierats från n-CoDeR®-biblioteket mot en ej offentliggjord målstruktur som tagits fram av Servier. Enligt avtalet, som undertecknades av parterna under 2012, har Servier tillgång till BioInvents prekliniska kunnande inom optimering av antikroppskandidater för vidare klinisk utveckling.

De separata milstolpsbetalningarnas storlek har inte offentliggjorts.

-- SLUT –

Om Servier
Servier, som grundades år 1954, är ett oberoende franskt läkemedelsföretag. Bolagets utvecklingsverksamhet är baserad på en kontinuerlig strävan efter innovation inom terapiområdena kardiovaskulära-, metabola-, neurologiska-, psykiska-, ​​ben- och ledsjukdomar samt cancer.

År 2013 redovisade bolaget en omsättning på 4,2 miljarder euro. 91% av Serviers läkemedel används utanför Frankrike. 27% av omsättningen från Serviers läkemedel återinvesterades i forskning och utveckling under 2013. Med en stark internationell etablering i 140 länder, sysselsätter Servier mer än 21 000 personer över hela världen. Servierkoncernen bidrog under 2013 med 35% av det franska handelsöverskottet inom läkemedelssektorn.

Ytterligare information finns tillgänglig på www.servier.com
Servier Communication Department
E-mail: presse@servier.fr

BioInvent International AB är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer.

Bolagets har en unik kompetens att utveckla antikroppsbaserade läkemedel från idé till sen klinisk fas. Screeningverktyget F.I.R.S.T.TM och antikroppsbiblioteket n-CoDeR® är två patenterade verktyg som möjliggör identifikation av relevanta humana antikroppar och disease targets under discovery-fasen. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners som finansierar utvecklingen av nya läkemedel och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning. Sådana partners inkluderar Bayer Pharma, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe Pharma, Servier och Xoma. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Michael Oredsson

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juli 2014 kl. 08.40.