BioInvent säljer tillbaka sina rättigheter till produktkandidaten ADC-1013 till Alligator Bioscience AB

Lund, Sverige – 27 maj, 2014 – BioInvent International AB (publ) (OMXS:BINV) meddelade idag att bolaget har sålt tillbaka samtliga sina rättigheter till produktkandidaten ADC-1013 till sin tidigare partner Alligator Bioscience för en ej offentliggjord summa. BioInvent har framgångsrikt tillverkat ADC-1013 (en FIND®-optimerad n-CoDeR®-antikropp) och kommer att fullfölja de återstående CMC-aktiviteter som krävs inför den första studien på människa, beräknad att inledas i slutet av 2014.

BioInvent kommer att fokusera på sina helägda produktkandidater BI-505 mot multipelt myelom, för närvarande i klinisk fas II, och på BI-1206, där en första studie på människa inom non-Hogdkins lymfom beräknas starta vid årsskiftet 2014/2015.

”Vi ser fram emot att ge prioritet till vår helägda produktportfölj och på att realisera värde från vår andel av ADC-1013-projektet. Vi gläder oss också åt att vi har kunnat bidra till det gemensamma projektet med Alligator Bioscience”, säger BioInvents VD Michael Oredsson.

-- SLUT –

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer.

Bolagets har en unik kompetens att utveckla antikroppsbaserade läkemedel från idé till sen klinisk fas. Screeningverktyget F.I.R.S.T.TM och antikroppsbiblioteket n-CoDeR® är två patenterade verktyg som möjliggör identifikation av relevanta humana antikroppar och disease targets under discovery-fasen. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners som finansierar utvecklingen av nya läkemedel och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning. Sådana partners inkluderar Bayer Pharma, Daiichi Sankyo, Les Laboratoires Servier och Mitsubishi Tanabe Pharma. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Michael Oredsson

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 maj 2014 kl. 08.40.