BioInvents företrädesemission övertecknades och tilläggsprospekt offentliggörs

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt i USA eller i någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner.

Tilldelning
Såsom tidigare meddelats har nyemissionen i BioInvent om 48,9 MSEK, med företrädesrätt för bolagets aktieägare, övertecknats. Teckningsperioden avslutades den 11 april 2014. Cirka 95 procent av de erbjudna aktierna har tecknats med stöd av teckningsrätter och 5 procent av de erbjudna aktierna har tilldelats personer som tecknat utan stöd av teckningsrätter. Totalt har anmälningar för teckning utan stöd av teckningsrätter mottagits motsvarande 101 procent av antalet aktier i emissionen. Emissionsgarantierna har således inte behövts tas i anspråk.

Tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har genomförts i enlighet med de principer som angivits i prospektet som upprättats med anledning av nyemissionen och som offentliggjordes den 25 mars 2014. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter kommer inom kort att skickas till dem som tilldelats aktier.

BioInvent har som tidigare meddelats samtidigt genomfört en riktad nyemission om 15,0 MSEK till Henrik Rhenman genom Rhenman Healthcare Equity L/S och Peter Thelin genom East Bay AB. Den riktade emissionen har tecknats till samma emissionskurs som i företrädesemissionen, dvs. 2,30 SEK per aktie.

BioInvent tillförs cirka 63,9 MSEK före emissionskostnader genom företrädesemissionen och den riktade emissionen. Aktiekapitalet ökar med cirka 2,2 MSEK från cirka 6,8 MSEK till cirka 9,0 MSEK och antalet aktier ökar med 27 775 401 från 85 014 649 till 112 790 050 aktier när nyemissionerna registrerats hos Bolagsverket. De nya aktierna beräknas börja handlas på NASDAQ OMX Stockholm under vecka 21 2014.

Offentliggörande av tilläggsprospekt för BioInvents företrädesemission
I enlighet med pressmeddelande den 15 april 2014 har styrelsen upprättat tilläggsprospekt avseende nyemissionen med företrädesrätt för befintliga aktieägare, vilket har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Tilläggsprospektet finns tillgängligt på svenska på BioInvents hemsida, www.bioinvent.com, samt på Erik Penser Bankaktiebolags hemsida, www.penser.se.

Tilläggsprospektet kan kostnadsfritt beställas från BioInvent International AB, Ideon Science Park, 223 70 Lund, tel. 046-286 85 50 eller från Erik Penser Bankaktiebolag e-post; emission@penser.se eller per post på adress Erik Penser Bankaktiebolag, Emissionsavdelningen/BioInvent, Box 7405, 103 91 Stockholm.

Rådgivare
Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB är juridisk rådgivare till BioInvent i samband med emissionerna.

-- SLUT –

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer. I bolagets pipeline finns för närvarande tre produktkandidater för behandling av cancer.

Bolagets har en unik kompetens att utveckla antikroppsbaserade läkemedel från idé till sen klinisk fas. Screeningverktyget F.I.R.S.T.TM och antikroppsbiblioteket n-CoDeR® är två patenterade verktyg som möjliggör identifikation av relevanta humana antikroppar och disease targets under discovery-fasen. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners som finansierar utvecklingen av nya läkemedel och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning. Sådana partners inkluderar Bayer Pharma, Daiichi Sankyo, Les Laboratoires Servier och Mitsubishi Tanabe Pharma. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Michael Oredsson

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i BioInvent. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i BioInvent lämnades endast genom det prospekt som BioInvent offentliggjort den 25 mars 2014.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar BioInvents aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 april 2014 kl. 08.40.