Biora - Mölnlycke avtal

Biora ingår licensavtal för projekt inom sårläkning Biora har tecknat ett licensavtal med Mölnlycke Health Care AB avseende ett utvecklingsprojekt inom sårläkningsområdet. Projektet "sårläkning" som syftar till att utveckla en ny produkt för användning på patienter med kroniska hudsår tillhör Biora´s dotterbolag, BioEx. Avtalet medför att Mölnlycke Health Care erhåller rättigheterna att exklusivt utveckla och marknadsföra produkten i hela världen exklusive Japan. Överenskommelsen innebär att Biora erhåller ett engångsbelopp på 10 miljoner SEK samt ett antal utbetalningar som faller ut om vissa definierade mål uppfylls. Vid erhållen registrering i Europa och USA kommer den totalt ackumulerade summan av dessa utbetalningar att uppgå till 45 miljoner SEK. Dessutom kommer Biora att erhålla royalty på försäljningsintäkterna. Bioras VD, Rickard Söderberg kommenterar avtalet: "Genom detta avtal befäster vi att Bioras forskning inom matrixproteiner kan ha applikationer även utanför det dentala området. Vi är glada över att sårvårds-projektet nu kommer att utvecklas vidare och marknadsföras av Mölnlycke Health Care, ett företag med stor erfarenhet inom detta område." Peter Hentschel affärsområdeschef inom Mölnlycke Health Care kommenterar avtalet: " Bioras produktkoncept är en utmärkt plattform för avancerade sårvårdsprodukter med en stor potential inom segment som öppna kroniska sår och brännskador där behoven av effektiva och skonsamma behandlingsmetoder har ökat markant under senare år." Projektet befinner sig i tidig klinisk fas III, vilket innebär att produkten prövas på patienter med kroniska hudsår. Produkten bygger på samma teknologi- plattform som Bioras huvudprodukt, Emdogain, som används för att återskapa ett nytt tandfäste hos patienter som drabbas av tandlossning. För mer information kontakta: - Tommie Johansson, Corporate Communication och Investor Relations, Biora, tel:+46 (0) 70 32 21 365 - Anders Agering, vVD och Ekonomidirektör tel. +46-40-32 12 17 - Rickard Söderberg, VD och Koncernchef, Biora, +46 (0) 40 32 13 59 - http://www.biora.com Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som används vid behandling av tändernas sjukdomar. Huvudprodukten, Emdogain®, som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Nasdaq i USA och Stockholms Fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/06/20011206BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/06/20011206BIT00050/bit0001.pdf