Biora har beviljats forskningsanslag från Europakommissionen

Biora har beviljats forskningsanslag från Europakommissionen Biora har tillsammans med fyra universitetsinstitutioner beviljats ett anslag på totalt 2,5 miljoner Euro från Europakommissionens femte ramprogram. Forskningsanslaget avser utveckling av nya matrixprotein- baserade produkter för nybildning och läkning av hårdvävnader såsom t.ex. ben och dentin. Projektet sträcker sig över fyra år. För Biora innebär detta en möjlighet att utan stora investeringskostnader utveckla nya produkter baserade på företagets teknologi-plattform, emaljmatrix-proteiner. Utvecklingsarbetet kommer att ske i nära samarbete med internationellt ledande forskningscentra i Oslo, Leeds, Ulm och Jerusalem. Biora erhåller de kommersiella rättigheterna till de produkter som kan komma att utvecklas inom projektet. För mer information kontakta: - Tommie Johansson, Corporate Communication och Investor Relations, Biora, tel:+46 (0) 70 32 21 365 - Rickard Söderberg, VD och Koncernchef, Biora, +46 (0) 40 32 13 59 - http://www.biora.com Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som används vid behandling av munhålans sjukdomar. Huvudprodukten, EmdogainGel, som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Nasdaq i USA och Stockholms Fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00690/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00690/bit0002.pdf