Bioras nya formulering av huvudprodukten Emdogain godkänd i Europa och Kanada

Bioras nya formulering av huvudprodukten Emdogain godkänd i Europa och Kanada Bioras nya formulering av huvudprodukten Emdogain, kallad Emdogain Gel, har godkänts för försäljning i Europa av BSI, British Standards Institution, och i Kanada av Health Canada (Santé Canada). - Vi förväntar oss att det nya förenklade sättet att använda Emdogain kommer att stimulera försäljningen på dessa marknader, säger Bioras VD Tomas Hammargren. Hittills har Emdogain levererats som två komponenter, en med det frystorkade proteinet amelogenin och en med en vätska, en "gel". Innan produkten används har tandläkaren blandat de båda komponenterna. Den nya formuleringen, Emdogain Gel, är en färdigblandad gel och fylld i en engångsspruta. Varje spruta är packad i ett så kallat blister och har steril utsida så att den kan läggas direkt på operationsbrickan, det vill säga är helt färdig att använda. Produkten kommer att lanseras i Europa i början av april. Registreringsansökning för försäljning på den amerikanska marknaden kommer att behandlas under våren. För mer information kontakta Bioras informationschef Mikael Sjöblom 040 - 32 13 65 eller 070 - 66 22 870. Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som används vid behandling av munhålans sjukdomar. Huvudprodukten, Emdogain , som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Nasdaq i USA och Stockholms Fondbörs O-lista. Information/Investor Relations 040 - 32 13 65 (direkt) e-mail: Mikael Sjöblom 040 - 32 13 55 (fax) mikael.sjoblom@biora.se Biora AB (publ) 070 - 66 22 870 (mob) hemsida: Ideon/Malmö, 205 12 Malmö http://www.biora.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00820/bit0002.PDF