Anders Wijkman ny rådgivare till Biorecro AB

Report this content

Anders Wijkman är från måndag 8:e oktober ny rådgivare till Biorecro AB. Företaget är världsledande på att ta bort koldioxid från atmosfären. Anders Wijkman, bland annat ordförande i Romklubben samt styrelseledamot vid Stockholm Resilience Center , ansluter sig till Biorecros Advisory Board, med bland andra tidigare generalsekreteraren för Världsnaturfonden WWF prof. Lars Kristoferson, Statoils tidigare Sverige-vd Staffan Riben och klimatforskaren vid IIASA i Österrike Michael Obersteiner.

- Biorecros arbete är för viktigt för att inte stödjas, säger Anders Wijkman. Vi befinner oss nu i en situation där det redan är för sent att enbart minska världens koldioxidutsläpp. Sommarens rekordstora avsmältning av Arktis havsis är ett av många bevis för detta. För att undvika ännu allvarligare klimatförändringar måste vi dels minska utsläppen radikalt, dels börja ta bort koldioxid ur atmosfären. Min förhoppning är att fler företag nu tar ansvar och klimatstädar sin verksamhet med Biorecro.

- Vi är glada över att Anders Wijkman med sin långa erfarenhet sluter upp i arbetet med att vända klimatutvecklingen, säger Biorecros vd Henrik Karlsson. Efter flera år av förberedelser och anläggningsarbeten lanserar vi nu vår tjänst klimatstädning till de företag och organisationer som vill ta ledningen med sitt klimatarbete. I detta är Anders Wijkman ett viktigt stöd och att han ansluter som rådgivare gör att vi kan öka takten i att vända klimatutvecklingen.

Anders Wijkman,  0706 301 052,  anders@wijkman.nu    www.wijkman.se

Henrik Karlsson, vd Biorecro AB,   070 712 75 69,   h.karlsson@biorecro.se    www.biorecro.se

Om Anders Wijkman

Anders Wijkman är ordförande i Romklubben och i Återvinningsindustrierna, samt ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien (KVA), Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) och Tällberg Foundation. Wijkman har skrivit ett antal böcker på teman som disaster prevention, HIV/aids-epidemin och hållbar utveckling. Nu senast “Den stora förnekelsen” och “Bankrupting Nature”. Båda böckerna är skrivna tillsammans med Johan Rockström, vd Stockholms Resilience Center.

Tidigare har Anders Wijkman varit generalsekreterare för svenska Röda Korset och  Naturskyddsföreningen, Europaparlamentariker under två mandatperioder där han bland annat ansvarat för rapporterna “Winning the battle against climate change” och "Global Climate Change Alliance", samt biträdande generalsekreterare i FN och policy director i FN:s utvecklingsprogram (UNDP).

Om Biorecro

Biorecro är ett svenskt miljöteknikföretag grundat 2007. Bolaget tar bort koldioxid ur atmosfären med hjälp av den nya BECCS-tekniken (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage). Koldioxid fångas upp ur atmosfären med hjälp av fotosyntes i träd och växter, för att sedan lagras tusentals meter under marken.  BECCS-tekniken skapar ett nettoflöde av koldioxid från atmosfären till underjorden. Resultatet säljs som tjänsten klimatstädning, ett nytt alternativ till klimatkompensation för dem som inte enbart vill kompensera sina utsläpp, utan vill gå längre och städa bort utsläppen permanent från atmosfären.

Världens första storskaliga BECCS-anläggning ligger i Illinois i USA och driftsattes i november 2011. Nu är ytterligare anläggningar under uppbyggnad och i planeringsfasen. Biorecros vision är att återvända till koldioxidhalter i atmosfären på förindustriell nivå, under 350 ppm, för att på så sätt undvika globala klimatförändringar. Biorecro har fått utmärkelsen Climate Solver av Världsnaturfonden WWF och är finalist i the Virgin Earth Challenge, en tävling om att ta bort koldioxid ur atmosfären grundad av Richard Branson och Al Gore med ett pris på 25 miljoner dollar.

Taggar: