• Bioservo AB/

Bioservo får order avseende Ironhand®om 0,5 miljoner kronor från befintlig kund inom den digitala industrisektorn

Bioservo Technologies har fått en order avseende leverans och implementering av Ironhand®, värd cirka 0,5 miljoner kronor. Köpare är ett av världens ledande digitala industriföretag, som under det senaste året testat och utvärderat Bioservos innovativa teknik för att säkerställa att den passar för bolagets olika produktionsmiljöer.

Ironhand® är världens första muskelstärkande mjuka robotiksystem för professionella användare. Ironhand® stärker arbetstagarens grepp och uthållighet och har utvecklats för att förebygga och upptäcka risker för belastningsskador vid greppintensiva och repetitiva arbetsuppgifter.

Bioservo anser att digital förstärkning av mänskligt arbete är vägen framåt för att skapa en ergonomisk och hållbar arbetsplats och därmed lönsamhet genom hållbart företagande.

”Vi är mycket nöjda över att kunden uppskattar vår teknik och har valt att börja implementeringsfasen i sin verksamhet och vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete. Arbetsmiljön inom industrin kan tydligt dra nytta av Ironhand® eftersom den kombinerar båda muskelstärkande teknik och digitalisering av ergonomisk riskbedömning. Vi har sett en ökad efterfrågan på vårt koncept inom många branscher, säger Petter Bäckgren, VD för Bioservo Technologies.”

Leverans och implementering beräknas påbörjas före utgången av 2018.

Kort om Bioservo Technologies

Bioservo Technologies (publ) är ett teknik- och utvecklingsbolag som kombinerar medicinsk vetenskap med modern robotteknik. Bolaget har en globalt framskjuten position inom soft exoskeleton-teknik, bärbara kraftstärkande produkter, för personer med behov av extra kraft för att stärka kroppens uthållighet och funktion, eller för personer med nedsatt muskelstyrka.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har tecknat strategiska samarbetsavtal med ett flertal multinationella företag inom bland annat bil, flygplan samt bygg- och infrastrukturindustrin.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies AB är noterat på Nasdaq First North, med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

Petter Bäckgren                                                                   Mattias Jämtin

VD                                                                                        Försäljning och Marknadsdirektör

Tel.: +46 (0)70 555 69 97                                                     Tel.: +46 (0) 70 467 57 84

Petter.backgren@bioservo.com                                           Mattias.jamtin@bioservo.com