• Bioservo AB/

Bioservo Technologies AB (publ) lanserar en ny version av sin populära robothandske för hälso- och sjukvården: Carbonhand samt Carbonhand-appen.

Bioservo introducerar en ny version av sin populära robothandske för hälso- och sjukvården. Carbonhand är ett greppförstärkande hjälpmedel som har utvecklats med hjälp av Bioservos patenterade SEM-teknologi. Den är ett exempel på nästa generations medicintekniska hjälpmedel som kombinerar det bästa från två olika världar: medicinsk forskning och banbrytande bionik.

Bioservo lanserar en förbättrad version av sin Servohandske för hälso- och sjukvården. Den heter Carbonhand och kommer med en kostnadsfri app. Liksom sin föregångare Servohandsken är Carbonhand ett greppförstärkande medicintekniskt hjälpmedel som innehåller Bioservos patenterade SEM™-teknologi. Den är framtagen för personer med nedsatt handfunktion. Carbonhand är ett av nästa generations medicintekniska hjälpmedel som kombinerar det bästa från två olika världar: medicinsk forskning och banbrytande bionik. Den är utformad som en lättanvänd handske som fungerar på ett intuitivt sätt när man har tagit den på sig. Den hjälper användaren att vid behov få mer kraft och uthållighet i greppet. Handsken möjliggör ett normalt rörelsemönster för användare som har nedsatt handfunktion. Den ger också ett pålitligt och stabilt grepp som kan öka tryggheten och säkerheten för användaren, samtidigt som den kan minska risken för till exempel fallolyckor. Utöver allt detta underlättar en förbättrad handfunktion fysiska aktiviteter, vilket kan snabba på återhämtningen efter en sjukdom eller skada.

Carbonhand är resultatet av Bioservos omfattande forskning och utveckling som har intensifierats tack vare feedback från användare, rekommendationer från arbetsterapeuter och fysioterapeuter och deltagande i flera EU-forskningsprojekt, bland annat HandinMind och ironHand. Med Carbonhand får användaren en förbättrad upplevelse – komforten är maximerad och handskdesignen är förbättrad, vilket gör att handsken passar för ännu fler typer av användare. Liksom sin föregångare Servohandsken kan Carbonhand anpassas och finjusteras efter användarens behov och förutsättningar. För att göra det hela så enkelt som möjligt har Bioservo lanserat en ny app som ett medföljande tillbehör till handsken. Carbonhand-appen kan laddas ner för både iPhone och Android-enheter.

”Vi är mycket stolta över denna förbättrade version av vår populära handske, ett resultat av vårt omfattande forskningsarbete parat med ovärderlig användarfeedback. Utöver det är jag glad och förväntansfull nu när vi lanserar Carbonhand-appen som gör det enkelt att skräddarsy handskens funktioner efter individuella behov”, säger Bioservos vd Erik Landgren.

Namnet Carbonhand togs fram som en hyllning till det grundämnet kol. Genom att välja detta namn vill Bioservo framhålla hur företagets teknologi enkelt smälter in och förstärker kroppens funktioner utan att kontrollera kroppen.

Carbonhand finns nu tillgänglig för beställning och Carbonhand-appen kan laddas ner gratis från App Store eller Google Play Store. Carbonhand ersätter den tidigare Servohandsken.

Om Carbonhand:

Den greppförstärkande och användarvänliga Carbonhand-handsken är flexibel som en vanlig handske, samtidigt som den kompenserar för och tillför styrka när användaren behöver ett fastare grepp. Carbonhand består av två delar: en handske som finns i 6 storlekar för både höger- och vänster hand samt en lättburen Carbonhand-enhet. Handsken och enheten är sammankopplade genom en lina som kan levereras i olika längder. Carbonhand-enheten drivs av två uppladdningsbara batterier. Carbonhands totala vikt är ca700 g.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med biltillverkaren General Motors/NASA och flygplanstillverkaren Airbus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Landgren, VD
Tel: +46 73 227 00 51