Bioservo Technologies fördjupar samarbetet med Airbus

Bioservo Technologies AB, noterat på First North, fördjupar samarbetet med Airbus till att nu även innefatta vidareutveckling av Bioservos ”Ironarm”-koncept. Målet är att utveckla ett bärbart stödsystem för armen, anpassat för Airbus arbetstagare i produktionslinjen vid flygplanstillverkning. Den första prototypen av "Ironarm"-konceptet, baseras på Bioservos patenterade SEM™-teknologi, ska vara klar under det andra kvartalet 2018. Airbus har i samband med detta lagt en första order på denna prototyp, som sedan ska utvärderas på bolagets produktionsanläggningar. Alla rättigheter för forsknings- och utvecklingsprojektet tillfaller Bioservo.

"Vår bioniska SEM™-teknologi kan appliceras var som helst på människokroppen och ökar både styrka och uthållighet. Som företag har vi tagit ett strategiskt beslut att primärt fokusera på de övre extremiteterna. Att Airbus har bestämt sig för att utvidga sitt samarbete med oss ​​och att vi gemensamt ska driva utvecklingen av ”Ironarm” framåt är väldigt roligt. Det ger oss möjlighet att ta fram en ny produkt som överensstämmer med marknadens krav", säger Erik Landgren, VD på Bioservo Technologies.

Bioservo och Airbus har sedan hösten 2016 ett forsknings- och utvecklingssamarbete avseende Bioservos bioniska handske för industriellt bruk. Airbus står, tillsammans med flera andra företag inom industrin, inför stora utmaningar vad gäller arbetsmiljön i tillverkningsprocessen. Fysiskt krävande arbetsuppgifter med höjda armar under en längre tid, kan resultera i förslitningsskador och andra relaterade besvär. Airbus har ett starkt fokus på att förbättra ergonomin i sina produktionsanläggningar och är därför mycket intresserade av de möjligheter Bioservos SEM™-teknik ger.

Bioservo har sedan tidigare också ett nära samarbete med General Motors, Eiffage Infrastructures, JM och General Electric för att utveckla en styrkehöjande robothandske anpassad för industriell användning. Tekniken är väl lämpad för att förebygga muskuloskeletala sjukdomar (MSD) som orsakas av repetitiva och ansträngande uppgifter. Tanken bakom Bioservos bioniska handske är att med extra styrka och uthållighet vara en hjälp i det dagliga arbetet.

Denna information är sådan information som Bioservo Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 06 september 2017 kl. 18:17 CET.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med biltillverkaren General Motors/NASA och flygplanstillverkaren Airbus.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies AB är noterat på Nasdaq First North, med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

Kort om Airbus

Airbus är världsledande inom flygteknik, rymd och relaterade tjänster. Under 2016 genererade bolaget intäkter på 67 miljarder euro och sysselsatte cirka 134 000 anställda. Airbus erbjuder det mest omfattande utbudet av passagerarflygplan från 100 till över 600 säten. Airbus är också en europeisk ledare i att tillhandahålla tankfartyg, strids-, transport- och trafikflygplan, samt Europas näst största rymdföretag och har världens näst största rymdverksamhet.

Bioservo Technologies AB kontakt

Erik Landgren                                                                                  Anett Grusser-Pettersson

VD                                                                                                   Marknadschef

Tel.: +46 (0)73 227 00 51                                                               Tel.: +46 (0) 70 795 34 81