Delårsrapport januari-mars 2017

09 maj 2017

Bioservo Technologies första kvartal 2017 har präglats av fortsatt produktutveckling och expansion av distributörsnätverket gentemot hälso- och sjukvårdssegmentet. Bolaget har efter kvartalets utgång genomfört en nyemission och planerar för att noteras på Nasdaq First North under maj månad.

Kvartalet i siffror

•           Nettoomsättningen ökade till 943 (853) TSEK

•           EBITDA-resultatet uppgick till -2 658 (-2 953) TSEK

•           Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2 923 (-3 223) TSEK

•           Periodens resultat uppgick till -2 967 (-3 268) TSEK

•           Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,47 (-0,86) SEK*

•           Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgift till 606 (-3 965) TSEK

* Justerat för aktiesplit med förhållande 5:1 i mars 2017

Viktiga händelser under kvartalet

•           Aktiesplit 5:1

•           Tecknade brygglån om 15 MSEK med Tellaq AB

•           Peter Löwendahl anställdes som QA and Regulatory Affairs Director

•           Maria Myräng anställdes som CFO

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

•           Ansökan om listning på Nasdaq First North

•           Lansering av ny version av hälsovårdshandsken ”Carbonhand”

•           Lansering av Bioservo App

•           Nyemission tillförde bolaget 64,4 MSEK före emissionskostnader

”Vi har lagt ett händelserikt kvartal bakom oss och ser fram emot en spännande och framgångsrik fortsättning på året. I början av april lanserades vår nya Carbonhand för segmentet Healthcare och samarbetet med GM och Airbus löper enligt plan. Förberedelserna samt emissionen inför den planerade noteringen på Nasdaq First North har varit framgångsrika och innebär att vi säkerställt finansiering för den planerade produktlanseringen inom industrisegmentet i början av nästa år”, sammanfattar Erik Landgren, VD för Bioservo Technologies.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Landgren, VD
Tel: +46 73 227 00 51
E-post: erik.landgren@bioservo.com

Kontaktperson:

Anett Grusser-Pettersson, Marknadschef
Tel: +46 70 795 34 81
E-post: anett.pettersson@bioservo.com

Denna information är sådan information som Bioservo Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 09 maj 2017 kl.08:00 CET.

Kort om Bioservo

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med biltillverkaren General Motors/NASA och flygplanstillverkaren Airbus.