Biotage AB inleder återköp av egna aktier

Styrelsen i Biotage AB (publ) har beslutat att inleda ett återköpsprogram av egna aktier i enlighet med årsstämmans beslut om bemyndigande av styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier.

Vid årsstämman den 27 april 2009 bemyndigades styrelsen att längst intill nästa årsstämma fatta beslut om att förvärva och överlåta egna aktier, så att Biotages totala innehav av egna aktier uppgår till maximalt 10 procent av bolagets samtliga aktier. Syftet med återköpsprogrammet är att ge styrelsen möjlighet att anpassa och förbättra kapitalstrukturen för att därigenom skapa ökat värde för aktieägarna. Aktierna kommer att förvärvas på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm till ett pris inom det vid varje tillfälle registrerade kursintervallet. Biotage äger för närvarande inga egna aktier.

Biotage erbjuder produkter och tjänster inom tre områden – organisk kemi, analytisk kemi och Industrial Resins. Företaget vänder sig till en internationell marknad med sitt erbjudande och majoriteten av företagetsförsäljning sker utanför Sverige. Biotages aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholms Small Cap-lista. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har även kontor i USA, Storbritannien, Japan och Kina, samt ett världsomstännande nätverk av distributörer. Biotage har 272 anställda och omsatte 462,9 MSEK under 2011. Biotage är listat på NASDAQ OMX Nordiska börsen i Stockholm. Kortnamn för aktien är BIOT.