Biotage AB inleder återköp av egna aktier

Styrelsen i Biotage AB (publ) har beslutat att inleda ett återköpsprogram av egna aktier i enlighet med årsstämmans beslut om bemyndigande av styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier.

Vid årsstämman den 26 april 2012 bemyndigades styrelsen att längst intill nästa årsstämma fatta beslut om att förvärva och överlåta egna aktier, så att Biotages totala innehav av egna aktier uppgår till maximalt 10 procent av bolagets samtliga aktier. Syftet med återköpsprogrammet är att ge styrelsen möjlighet att anpassa och förbättra kapitalstrukturen för att därigenom skapa ökat värde för aktieägarna. Aktierna kommer att förvärvas på NASDAQ OMX Stockholm till ett pris inom det vid varje tillfälle registrerade kursintervallet. Biotage äger för närvarande inga egna aktier. Detta efter att tidigare 6.381.983 återköpta aktier dragits in i enlighet med beslut vid årsstämman den 26 april 2012.

Kontaktperson:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef
Tel: 0707-49 05 84, torben.jorgensen@biotage.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Biotage AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2012 kl. 09.00
.

Biotage erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom analytisk kemi och läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av de största läkemedels- och bioteknikbolagen i världen samt av ledande akademiska institutioner. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, England, Kina och Japan. Biotage har 270 anställda och omsatte 428,4 MSEK under 2011. Biotage är noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen i Stockholm.
Hemsida: www.biotage.com

Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, kontraktsforsknings- och kontraktstillverkningsföretag, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien. Biotage har cirka 390 anställda och omsatte 748 MSEK under 2017. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com