Biotage tillträder förvärvet av Horizon Technology

Stockholm – Biotage AB (Biotage), (NASDAQ OMX Stockholm: BIOT.ST) har idag tillträtt förvärvet av samtliga aktier i det privatägda bolaget Horizon Technology Inc. (Horizon), baserat i New Hampshire, USA, i enlighet med avtal tecknat och offentliggjort onsdag den 6 december 2017. Efter att köpesumman justerats för faktisk nettokassa på tillträdesdagen uppgår köpesumman till ca 17,9 miljoner USD, motsvarande ca 143,4 miljoner SEK[1], baserat på ett företagsvärde på ca 16,4 miljoner USD samt en kassa om ca 1,5 miljoner USD.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 januari 2018 kl 17:00 CET.

[1] Baserat på en växelkurs USD/SEK om 0,1247. Denna växelkurs används genomgående i detta pressmeddelande vid omräkning USD/SEK.

Kontaktperson:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef
Tel: 0707 49 05 84, torben.jorgensen@biotage.com
Erika Söderberg Johnson, CFO
Tel: 0707 20 48 20, erika.johnson@biotage.com

Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, kontraktsforsknings- och kontraktstillverkningsföretag, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien. Biotage har cirka 340 anställda och omsatte 667 MSEK under 2016. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com